Saturday, August 29, 2015

Sukar disahkan OKU


Admin kerap didatangi oleh ibubapa yang menyatakan kekeliruan mereka apabila anak istimewa mereka yang sedang menjalani pemerikaan berkala di klinik pakar padeatrik. Anak mereka disahkan secara lisan merupakan OKU oleh doktor berkenaan. 

Tetapi tidak mahu membuat pengesahan secara bertulis yang membolehkan anak mereka ditempatkan di kelas pendidikan khas. 

Sedangkan pihak sekolah pula meminta ibubapa menghantar anak mereka ke kelas pendidikan khas berdasarkan pemerhatian pihak sekolah murid berkenaan mempunyai ciri-ciri murid istimewa. 

Sukar untuk menempatkan anak mereka ke kelas pendidikan khas tanpa pengesahan doktor. Jika kekal di kelas biasa, kemampuan murid tersebut untuk belajar adalah terhad. Guru di kelas biasa tiada kepakaran mengajar murid istimewa.

Diantara respon ibubapa dalam FB Kelab Anak Autisme kendalian Pak Yoep

  • Eda Anne Faheem terima rawatan dan pengesahan dr hsptl...mmg ssh utk pakar memberi pengesahan secara lisan..lbh2 lg jika ibu bapa x "menunjukkan" kesungguhan meyakinkan dktr niat pengesahan itu sendiri..ramai dktr yg berpendapat..apa yg dikejar cuma elaun oku..tp mereka ptt di yakinkan kemampuan ank kite dr pandangan kite sebagai parents.. xde parents yg nk ank di label oku..apetah lg nk tmpt kn ank di kelas khas jika ank tu mampu bersaing..
    Usaha tu perlu..trs yakinkan dktr ape yg baik utk ank2 kite..jgn prnh putus harapan..

  • Henrietta Indai Juanillo setuju sangat...utk temujanji jumpa pakar pun selang 4-6 bulan baru dpt jumpa..ini melambatkan pgesahan dibuat,sekaligus myukarkan ank mdapat tmpt di pend. khas awal...

  • Siti Rauddah Udin Masa cikgu skolah anak sy bg cadangan utk anak sy dimasukkan ke kelas PPKI, saya terus pergi berjump paed utk mendapat surat pengesahan. Doc musa from KPj damansara mmg terbaik. Skjap sj dia dh boleh diagnose & sediakan surat pengesahan..

  • Nurul Faddilah Saya pernah mengalami keadaan ini...saya berterus-terang dgn doktor ..sek biasa tidak dpt menangani masalah adhd dan pihak sek menyuruh membuat surat berundur kerana nampak kelainan pada anak saya..keluarga x mempercayai anak saya autisme..2 kali anak saya tidak di terima di sekolah biasa..saya berbincang dgn apa harus saya lakukan??doktor akur dan mencadangkan saya melengkapkan borang JKM sebanyak 4lampiran..1/2 tahun saya menunggu proses JKM dan pihak jabatan pelajaran..dalam tempoh 1/2lagi saya menempatkan anak saya di Nasom kerana tidak mahu keciciran pelajaran..akhirnya pada umur 8 anak menjejakkan secara bebas di sekolah biasa kelas intergrasi.(PKKI) ..google sekolah intergrasi... bukan sekolah pendidikan khas seperti yg kita gambarkan..dia bukan kelainan upaya dominasi..cuma autisme yg boleh berubah..sekarang al-hamdulilah

No comments:

Post a Comment