Tuesday, August 11, 2015

Peluang kerjaya murid OKU

 

PROGRAM BUYING SEATS

  • Program Buying Seats memberikan peluang kepada Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) untuk menimba ilmu kemahiran dan pengetahuan serta memperolehi pengalaman belajar di institusi swasta dan industri selaras dengan Key Performance Indicator (KPI) Bahagian Pendidikan Teknikal dan Vokasional (BPTV). 
  • Peluang ini perlu diberikan semasa MBPK dalam usia persekolahan. 
  • Selain itu MBPK juga dapat mengisi ruang kemahiran yang tidak diperolehi di sekolah dan menamatkan persekolahan dengan kelayakan kemahiran yang bersijil dalam bidang kemahiran yang diminati.
  • Pelaksanaan Program Buying Seats ini akan dapat memberikan latihan kepada MBPK dalam menguasai bidang vokasional serta akademik seterusnya menyediakan mereka peluang pekerjaan.
  • Program ini ditawarkan kepada MBPK yang berminat dan mendapat persetujuan ibu bapa/penjaga serta memenuhi syarat yang ditentukan dalam Program Buying Seats oleh panel yang dilantik Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). MBPK yang mengikuti program ini akan dinilai secara berterusan dan diberikan sijil mengikut bidang yang diikuti.
Sumber rujukan - http://www.moe.gov.my/v/Pengurusan-Program-PBS

No comments:

Post a Comment