Wednesday, March 27, 2013

Autisma TIDAK halang cemerlang SPM 2012



Kuantan: Penyakit autisme yang dikesan sejak berada di sekolah rendah lagi tidak menghalang seorang pelajar daripada mendapat keputusan cemerlang 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 yang diumumkan semalam.

Keputusan cemerlang itu menjadikan Nabil Lutfi, 18, pelajar cemerlang SPM kategori orang kurang upaya (OKU) di negeri ini.

Menurut pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Abdul Rahman Talib, di sini, kejayaan itu bukan datang dengan mudah, namun hasil kerja keras serta sokongan ibu bapa dan guru yang tidak pernah jemu membantu terutama dalam pelajaran.

“Saya bersyukur kepada Allah apabila akhirnya berjaya memperoleh 9A di dalam SPM walaupun mempunyai masalah pembelajaran kerana disahkan mengalami High Functioning Autisme (HFA), sejak berusia 12 tahun. “Biarpun agak lambat untuk menerima pelajaran di dalam kelas, ketekunan mengulang kaji pelajaran di rumah banyak membantu kejayaan ini,” katanya ketika ditemui semalam.

Katanya, di rumah dia menghabiskan masa kira-kira tiga jam sehari bagi mengulangkaji pelajaran sambil dibantu ibu bapanya yang juga pasangan doktor.

“Antara kelemahan yang saya hadapi adalah gagal mentafsirkan semula apa yang diajar guru serta lambat menulis terutamanya ketika membuat karangan.

“Ibu dan bapa banyak berinteraksi dengan saya supaya minda lebih terangsang untuk bertindak balas dengan apa yang saya fahami,” katanya.

Sumber: Harian Metro

No comments:

Post a Comment