Tuesday, March 15, 2011

Misteri Autisma

Beberapa hari yang lalu, bilamana TeaCha cuba untuk berkata mengenai Hari Autisma Sedunia, dan ajakan untuk menyumbang dana kepada program sempena hari tersebut. TeaCha telah di”patahkan” dengan ungkap bicara seorang teman sebelum TeaCha sempat membicarakan “keterangan lanjut” dana tersebut…..

Ungkapnya…(lebih kuranglah) “mengapa kita sering membicarakan tentang Autisma, mengapa banyak yang membicarakan tentang Autisma, aktivti/program untuk Autisma padahal banyak lagi masalah pembelajaran yang lain, Syndrom Down ka, Epilepsy, ADHD dll…..”

TeaCha hanya mampu TERDIAM panjang…dan MENGUNGKap kata ”Autisma Misteri”.

Autisma adalah misteri…. bukan misteri Autisma…. errmmmm….

dalam fikiran TeaCha ada dua faktor utama yang menyebabkan “masyarakat” kita memandang Autisma lebih dipublisitikan berbanding masalah pembelajaran anak-anak istimewa yang lain.

1. Ibubapa kepada anak-anak Autisma proaktif menggunakan kesempatan fenomena laman sosial terkini dalam membina komuniti.

2. Terdapat saluran/center NGO yang aktif dalam menyediakan aktiviti untuk anak Autisma selain memperkenalkan Apa itu Autisma.

3. Autisma itu misteri…. bg TeaCha misteri. Giffted yang ada pada anak2 Autisma TeaCha sering sahaja jadi tajuk bicara TeaCha pada kawan-kawan… entah mereka faham atau tidak……

Dalam usia pengalaman TeaCha. Disebalik masalah tingkah-laku dan emosi anak2 Autisma (yang boleh menganggu pembelajaran mereka) ini, ada sesuatu yang istimewa, kebolehan mereka yang tidak ada pada anak2 di aliran perdana. Misalannya, R, Seorang anak Autism yang berumur 6 tahun bersekolah di prasekolah integrasi, pada awal tahun, TeaCha dapati R sudah boleh membaca “big book” dalam Bahasa Inggeris mahupun Bahasa Malaysia. Sesuatu yang menarik untuk TeaCha eksplor (walaupun dikalangan guru2 pendidikan khas sesuatu yg luar biasa dikalangan anak autisma bukannlah sesuatu yang luar biasa….sudah biasa bah dorg dengan cerita keluarbiasaan anak2 autisma.. ;-) ).

Tetiba teringat…..

Si A Autisma…… tapi kenapa macam tu….x nampak ble buat apa2 pun… duduk tepi katil sahaja main tu buah2an plastik….

Si B pun Autisma kan…. makan sahaja kerjanya…… pas tu itu sahaja kerja dia jalan2…

Si C kan Autisma juga…. kenapa dia pandai..ble tulis ble baca….. tapi tu arr… x mau duduk belajar….

Si D ADHD, tapi kan…kenapa dia macam autisma saja… x hyperpun…

Senario diatas memperlihatkan kita bahawa setiap anak-anak Autisma adalah unik namun, ciri umum mereka adalah sama. Berdasarkan pembacaan TeaCha, terdapat lima jenis Autisma.

1. Autistic Disorder – Merujuk kepada kanak-kanak yang berumur dibawah tiga tahun yang mengalami masalah imaginative play, interaksi sosial dan komunikasi.
2. Aspergers Syndrom – Anak – anak ini tidak mempunyai masalah pertuturan dan biasanya anak-anak ini memperolehi purata atau lebih dalam skor ujian kecerdasan. Bagaimanapun anak ini mengalami beberapa ciri yang sama dengan anak Autistic Disorder dan mengalami masalah banyak masalah sosial. Adakalanya anak-anak ini lewat dikenalpasti/didiagnostik sebagai AS – biasanya detaksi hanya pada bila usianya di prasekolah atau lewat lagi daripada itu. Yang menariknya, anak ini memiliki kecenderungan meminati satu-satu perkara dan boleh membicara tentan perkara itu sacara detail. Contohnya, jika anak itu minat kereta, dia boleh menyatakan semua jenama kereta. Jika anak itu minat logo, dia boleh melukis semua jenis logo yang dilihat dan menarik perhatiannya.
3. Pervasive Developmental Disorder (PDD). Untuk kategori ini, kanak-kanak itu memiliki beberapa ciri autisma namun tidak persis sama dengan ciri tersebut dan tidak sesuai dikategorikan dengan kategori autisma yang lain. Dan mungkin juga untuk kategori ini anak autisma tersebut memiliki banyak karektor autisma dalam satu masa. Jika anda berjumpa 10 org Doktor, 3/4 orang daripada doktor tersebut mungkin mendiagnostik anak anda sebagai pDD. Anda berjumpa lagi 10 org doktor yang lain… 5 daripada 10 orang doktor tersebut mendiagnostik anak anda sebagai Autistik.
4. Rett’s Syndrom – Hal ini terjadi dikalangan kanak-kanak perempuan. Bermula dengan pertumbuhan normal. Kemudian dalam usia antara 1 hinggah 4 tahun, dia mengalami masalah kemahiran sosial dan komunikasi. Dan boleh dilihat penggunaan tangannya, gerakkan berulang tanganya.
5. Childhood Dis integrative Disorder – Anak – anak berkembang secara normal biasanya sekurang – kurangnya dua tahun pertama dan kemudiannya mula kehilangan beberapa atau sebahagian besar kemahiran sosialnya.

Rujukan - http://ceritarasahati2.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment