Friday, March 31, 2017

Ramai artis ada anak autisme

Kesedaran OKU telah wujud dikalangan masyarakat. Ibubapa yang mempunyai anak OKU telah tidak merasa malu dengan kehadiran anak seumpama ini. Anak-anak OKU ini telah didedahkan dengan kehidupan bermasyarakat oleh ibibapa masing-masing. 

Tiada lagi perasaan segan dan malu mempunyai anak-anak autisme. Masyarakat sekeliling juga dapat menerima anak-anak ini. Tidak terkecuali dikalangan artis yang telah menjadi contoh tauladan yang baik kepada masyarakat dengan menerima anak-anak OKU. Walaupun mereka bergelar artis yang menjadi tumpuan masyarakat.

Dalam pengetahuan pak yoep, diantara artis yang mempunyai anak OKU ialah Pn Zarina Zainuddin, En Ahmad Idham, Pn Fynn Jamal dan terkini yang diketahui ialan En Endy KRU. Kebanyakannya dalam kategori autisme. Tahniah dan syabas diucapkan ke atas kalian yang telah memberi contoh terbaik kepada masyarakat dengan menerima anak OKU masing-masing.

Maaf, pak yoep guna perkataan OKU kerana rasanya telah jelas kepada masyarakat daripada menggunakan anak istimewa. Adakah anak yang bukan OKU tidak istimewa.

PETALING JAYA: Anggota kumpulan KRU, Edry Abdul Halim percaya kehadiran Emery merupakan anugerah paling bermakna buat dirinya walaupun dilahirkan dalam keadaan autisme.
Edry juga percaya semua rezeki diperoleh adalah untuk anak ketiganya itu yang pada bulan hadapan menginjak umur sembilan tahun.
“This special boy ialah anak ketiga saya, Emery. Dia dilahirkan dengan autisme dan next month umur nak masuk 9 tahun.
“Its a lifetime commitment, dan saya percaya semua rezeki yang datang adalah untuk Emery. Dialah anugerah paling bermakna buat saya,” katanya menerusi status di Facebook.Edry yang merupakan pemain synthesizer untuk Kumpulan Mojo turut mengucapkan rasa syukur apabila dikurniakan seorang isteri yang sabar dan penyayang untuk menjaga anaknya itu.
“Saya pasti ramai parents menghadapi kesukaraan membesarkan anak autisme, tetapi I’m blessed with seorang isteri yang sabar dan penyayang,” ujarnya.
Bersempena `Bulan Kesedaran Autisme’, pengarah dan juga penerbit itu mengajak agak semua pihak menyelidik informasi mengenai autisme supaya dapat memahami kehidupan insan istimewa itu.
Sumber - http://www.freemalaysiatoday.com

No comments:

Post a Comment