Masih banyak pertanyaan mengenai autisma. Dibawah dinyatakan kembali ciri-ciri autisma dalam dua aspek yang perlu diperhatian oleh ibubapa sekiranya terdapat kelainan anak mereka jika dibandingkan dengan anak-anak yang lain.
KEMAHIRAN SOSIAL – interaksi sosial / pemahaman
Hubungan sosial sangat terhad: Tidak boleh berkawan atau tidak bermain dengan orang lain
Tiada hubungan mata atau terhad
Tidak melihat objek atau peristiwa yang dilihat ibu bapa atau ditunjuk kepada mereka
Tidak menunjuk kepada objek atau peristiwa kepada ibu bapa untuk melihat mereka
Tidak suka dibelai atau dipeluk dan tidak mahu diperlakukan sedemikian
Kesukaran dengan memahami isyarat sosial
Ketawa atau senyum tidak sesuai dengan keadaan
Tidak menunjukkan minat
Hanya menyertai kumpulan bila dibantu atau didesak
KEMAHIRAN KOMUNIKASI – bahasa
Melibatkan semua mod komunikasi : pertuturan dan bahasa , intonasi , gerak isyarat , ekspresi wajah dan bahasa badan. Iaitu melibatkan kedua-dua bahasa reseptif dan ekspresif
Perbualan satu pihak
Mengulang percakapan mengenai perkara yang sama
Tiada main olok-olok
Tingkah laku – terhad, aktiviti yang berulangan
Tidak suka perubahan
Mengulangi sesuatu perbuatan
Mengibas-gibaskan tangan
Suka memutar objek
Jika anda dapati anak-anak atau anda sendiri mempunyai ciri-ciri autisma…. Jangan panik!. Walaupun penyakit autisma tidak boleh disembuh, ia boleh dirawat.
▼
Tuesday, September 22, 2015
Sunday, September 20, 2015
Ciri autisma yang wajib diketahui
Menurut Garis Panduan Klinikal Pengurusan Autisma Malaysia, satu kajian menggunakan MHCAT (Mental Health Computerized Adaptive Testing) di kalangan kanak-kanak di antara usia 18 hingga 36 bulan di klinik kesihatan Ibu & Anak-Anak Kementerian Kesihatan Malaysia, menunjukkan kelaziman ASD di Malaysia adalah kira-kira 1.6 dalam 1000 kanak-kanak. Kajian juga menunjukkan bahawa autisma adalah empat hingga lima kali lebih biasa di kalangan kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Penyakit autisma boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tanpa mengira agama, bangsa atau kedudukan sosial.
Punca sebenar penyakit ini masih tidak diketahui namun terdapat beberapa faktor risiko untuk autisma. Di antaranya ialah usia ibu dan bapa yang meningkat, masalah lahir pra matang (< 33 minggu), masalah perkembangan otak disebabkan faktor genetik, masalah fungsi otak terganggu seperti jangkitan, masalah semasa kehamilan atau kelahiran dan faktor genetik iaitu sejarah autisma dalam keluarga.
Ciri- ciri Autisma
- Kemahiran sosial – interaksi sosial / pemahaman
- Hubungan sosial sangat terhad: Tidak boleh berkawan atau tidak bermain dengan orang lain
- Tiada hubungan mata atau terhad
- Tidak melihat objek atau peristiwa yang dilihat ibu bapa atau ditunjuk kepada mereka
- Tidak menunjuk kepada objek atau peristiwa kepada ibu bapa untuk melihat mereka
- Tidak suka dibelai atau dipeluk dan tidak mahu diperlakukan sedemikian
- Kesukaran dengan memahami isyarat sosial
- Ketawa atau senyum tidak sesuai dengan keadaan
- Tidak menunjukkan minat
- Hanya menyertai kumpulan bila dibantu atau didesak
Kemahiran komunikasi – bahasa
- Melibatkan semua mod komunikasi : pertuturan dan bahasa , intonasi , gerak isyarat , ekspresi wajah dan bahasa badan. Iaitu melibatkan kedua-dua bahasa reseptif dan ekspresif
- Perbualan satu pihak
- Mengulang percakapan mengenai perkara yang sama
- Tiada main olok-olok
- Tingkah laku – terhad, aktiviti yang berulangan
- Tidak suka perubahan
- Mengulangi sesuatu perbuatan
- Mengibas-gibaskan tangan
- Suka memutar objek
Jika anda dapati anak-anak atau anda sendiri mempunyai ciri-ciri autisma…. Jangan panik!. Walaupun penyakit autisma tidak boleh disembuh, ia boleh dirawat.
Wednesday, September 16, 2015
Apakah Itu Autisma?
Apakah itu autisma? Ia merupakan penyakit gangguan perkembangan otak yang berterusan dan kekal. Nama autisma itu sendiri berasal dari perkataan Greek autos yang membawa maksud ‘sendiri’ dan menurut Bleuler, autisma membawa maksud ‘melarikan diri dari realiti’.
Autisma juga dikategorikan sebagai satu penyakit psikiatri menurutThe Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition (DSM 5) dan dikenali sebagai ‘Autism Spectrum Disorder‘(ASD) dalam DSM 5. Kanak-kakak yang mempunyai penyakit ASD ini akan mempunyai masalah dari segi sosial, komunikasi verbal atau nonverbal dan masalah tingkahlaku. Perubahan di dalam aspek-aspek ini boleh di lihat seawal antara usia 2 hingga 3 tahun. Penyakit ini tidak sama dengan penyakit attention deficit hyperactive disorder (ADHD). Namun ada sebilangan kanak-kanak yang boleh mempunyai kedua-dua penyakit ini sekali.
Menurut Garis Panduan Klinikal Pengurusan Autisma Malaysia, satu kajian menggunakan MHCAT (Mental Health Computerized Adaptive Testing) di kalangan kanak-kanak di antara usia 18 hingga 36 bulan di klinik kesihatan Ibu & Anak-Anak Kementerian Kesihatan Malaysia, menunjukkan kelaziman ASD di Malaysia adalah kira-kira 1.6 dalam 1000 kanak-kanak. Kajian juga menunjukkan bahawa autisma adalah empat hingga lima kali lebih biasa di kalangan kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Penyakit autisma boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tanpa mengira agama, bangsa atau kedudukan sosial.
Punca sebenar penyakit ini masih tidak diketahui namun terdapat beberapa faktor risiko untuk autisma. Di antaranya ialah usia ibu dan bapa yang meningkat, masalah lahir pra matang (< 33 minggu), masalah perkembangan otak disebabkan faktor genetik, masalah fungsi otak terganggu seperti jangkitan, masalah semasa kehamilan atau kelahiran dan faktor genetik iaitu sejarah autisma dalam keluarga.
Ciri- ciri Autisma
- Kemahiran sosial – interaksi sosial / pemahaman
- Hubungan sosial sangat terhad: Tidak boleh berkawan atau tidak bermain dengan orang lain
- Tiada hubungan mata atau terhad
- Tidak melihat objek atau peristiwa yang dilihat ibu bapa atau ditunjuk kepada mereka
- Tidak menunjuk kepada objek atau peristiwa kepada ibu bapa untuk melihat mereka
- Tidak suka dibelai atau dipeluk dan tidak mahu diperlakukan sedemikian
- Kesukaran dengan memahami isyarat sosial
- Ketawa atau senyum tidak sesuai dengan keadaan
- Tidak menunjukkan minat
- Hanya menyertai kumpulan bila dibantu atau didesak
Kemahiran komunikasi – bahasa
- Melibatkan semua mod komunikasi : pertuturan dan bahasa , intonasi , gerak isyarat , ekspresi wajah dan bahasa badan. Iaitu melibatkan kedua-dua bahasa reseptif dan ekspresif
- Perbualan satu pihak
- Mengulang percakapan mengenai perkara yang sama
- Tiada main olok-olok
- Tingkah laku – terhad, aktiviti yang berulangan
- Tidak suka perubahan
- Mengulangi sesuatu perbuatan
- Mengibas-gibaskan tangan
- Suka memutar objek
Jika anda dapati anak-anak atau anda sendiri mempunyai ciri-ciri autisma…. Jangan panik!. Walaupun penyakit autisma tidak boleh disembuh, ia boleh dirawat.
Rawatan
Terdapat pelbagai jenis rawatan yang secara amnya boleh dibahagikan kepada kategori berikut:
Pendekatan Kelakuan dan Komunikasi
Terapi Carakerja
Terapi carakerja mengajar kemahiran yang membantu individu hidup berdikari sebanyak yang mungkin. Kemahiran termasuk berpakaian, makan, mandi , dan yang berkaitan dengan komuniti.
Terapi Integrasi Deria
Terapi integrasi deria banyak membantu individu dengan maklumat deria, seperti pemandangan, bunyi, dan bau. Terapi integrasi deria boleh membantu kanak-kanak yang terganggu oleh bunyi-bunyi atau tidak suka disentuh.
Terapi Pertuturan
Terapi pertuturan membantu meningkatkan kemahiran komunikasi individu. Sesetengah individu dapat mempelajari kemahiran komunikasi lisan. Bagi orang lain, menggunakan gerak isyarat atau papan gambar adalah lebih realistik .
Terapi tingkah laku dan komunikasi direka untuk membetulkan gejala tertentu dan boleh membawa peningkatan besar. Kebanyakan profesional kesihatan bersetuju bahawa lebih awal intervensi dilakukan, lebih baik keputusannya.
Ubatan
Tiada ubat yang boleh menyembuhkan ASD. Tetapi ada ubat yang boleh membantu sesetengah individu dengan gejala-gejala yang berkaitan. Sebagai contoh, ubat mungkin membantu menguruskan masalah hiperaktif, masalah tidak mampu fokus, kemurungan atau sawan.
Kesimpulannya, jika anda ada kemusykilan, anda boleh meminta doktor anda untuk rujukan kepada pakar yang dapat melakukan penilaian yang lebih mendalam untuk anak anda. Pakar-pakar yang boleh melakukan penilaian yang lebih mendalam dan membuat diagnosis termasuk:
Pakar perkembangan kanak-kanak (doktor yang mempunyai latihan khas dalam perkembangan kanak-kanak dan kanak-kanak istimewa) dan Pakar Psikiatri Kanak-kanak & Remaja (doktor yang mengetahui soal minda manusia)
Sumber - Dr. Nazariah Aiza Harun adalah seorang pakar psikiatri yang bekerja di sebuah hospital kerajaan.
Monday, September 14, 2015
Bengkel Intensif Autisme
Pak Yoep telah hadir dalam program ini. Berkesempatan upload gambar semasa program dilaksanakan. Banyak ilmu dapat ditimba melalui program ini. Amat bersesuaian untuk ibubapa yang mempunyai anak autisma yang masih kecil. Anak pak yoep dah membesar. Banyak aspek telah diketahuinya. Walaubagaimanapun ilmu ini boleh diaplikasikan kepada anak murid pak yoep.
![]() |
Bergambar kenangan bersama penganjur dan peserta. |
Butiran bengkel seperti berikut:
Bengkel Intensif Autisme Ibu Bapa Peringkat Negeri Perak
Siri Jelajah Negara 3/2015
Tajuk Bengkel
1. Pengenalan Kepada Autisme
2. Jadual Visual
3. Strategi Visual
4. Modifikasi Tingkah Laku
5. Pengajaran Berstruktur
6. Bahan Bantu Mengajar
Tarikh : 28 Mac Hingga 29 Mac 2015 (Sabtu dan Ahad)
Tempat : Akademi Pembangunan Belia Malaysia Batu Gajah
Km 21 Lebuhraya Ipoh Lumut,
31560 Siputeh, Perak
Lokasi GPS : 4.444775, 100.996176
Tempat terhad kepada 70 peserta terawal sahaja
Untuk Pertanyaan dan urusan pendaftaran sila hubungi :
03-8319 4000/ 03-8322 0587 (Pn. Zuraini/En Muhammad Hafiz)
atau emel ke :
latihankurnia@permata.jpm. my
* Untuk pendaftaran diatas talian sila ke pautan
http://goo.gl/forms/ uBhBvlbE00
* Pendaftaran peserta bermula pada pukul 8.30pagi dan Bengkel bermula pada pukul 9.00pagi
PERMATA Kurnia, Jabatan Perdana Menteri
"Autism Is Not A Tragedy, Ignorance Is"
Siri Jelajah Negara 3/2015
Tajuk Bengkel
1. Pengenalan Kepada Autisme
2. Jadual Visual
3. Strategi Visual
4. Modifikasi Tingkah Laku
5. Pengajaran Berstruktur
6. Bahan Bantu Mengajar
Tarikh : 28 Mac Hingga 29 Mac 2015 (Sabtu dan Ahad)
Tempat : Akademi Pembangunan Belia Malaysia Batu Gajah
Km 21 Lebuhraya Ipoh Lumut,
31560 Siputeh, Perak
Lokasi GPS : 4.444775, 100.996176
Tempat terhad kepada 70 peserta terawal sahaja
Untuk Pertanyaan dan urusan pendaftaran sila hubungi :
03-8319 4000/ 03-8322 0587 (Pn. Zuraini/En Muhammad Hafiz)
atau emel ke :
latihankurnia@permata.jpm.
* Untuk pendaftaran diatas talian sila ke pautan
http://goo.gl/forms/
* Pendaftaran peserta bermula pada pukul 8.30pagi dan Bengkel bermula pada pukul 9.00pagi
PERMATA Kurnia, Jabatan Perdana Menteri
"Autism Is Not A Tragedy, Ignorance Is"
Saturday, September 12, 2015
Tabah besarkan anak autisme
DIKURNIAKAN wajah tampan dengan kulit putih mulus pasti menjadi tarikan ramai gadis. Tambahan pula, dia kini sudah meniti usia 17 tahun dan sedang bersiap-sedia untuk menghadapi peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) pada November depan.
Bagaimanapun, anak muda bernama Umar Hasfizal yang mempunyai cita-cita dan impian besar untuk menjadi penghibur itu dilahirkan sebagai anak istimewa apabila disahkan menghidap autisme sejak berusia dua tahun.
Biarpun sedang meniti usia dewasa, perwatakan dan keletahnya masih seperti kanak-kanak. Namun, jiwa dan impiannya sangat besar iaitu selari dengan usia yang bakal meninggalkan alam persekolahan itu.
“Saya suka menyanyi dan mahu menjadi penyanyi,” katanya ringkas sambil menguntum senyuman manis ke arah bapa, Hasfizal Mukhtar, 40.
Meskipun dilahirkan serba kekurangan, bakat dan anugerah yang dikirimkan sang Pencipta kepada Umar tidak boleh dinafikan apabila dia dikurniakan suara merdu sehingga pernah memenangi sebuah pertandingan nyanyian khusus bagi anak-anak istimewa sekitar tahun 2006.
Hafazan al-Quran
Sehingga hari ini, suaranya masih sama dan nyanyian merdu membuai perasaan orang ramai terutama ketika mengalunkan lagu-lagu nasyid daripada kumpulan kegemarannya, In-Team dan penyanyi antarabangsa, Maher Zain.
“Di rumah, saya memang suka menyanyi dan mendengar muzik bersama ayah yang menjadi teman ketika menyanyi.
“Saya juga suka menonton drama dan filem. Banyak masa saya dihabiskan dengan menyanyi dan menonton televisyen apabila berada di rumah,” ujarnya.
Menurut anak sulung daripada tiga adik-beradik itu, dia memang aktif dalam kegiatan seni di sekolah malah sentiasa memasuki pertandingan nasyid. Terbaru, dia akan menyertai pertandingan di Kelantan pada pertengahan bulan ini.
Selain dikurniakan bakat nyanyian, Umar juga memiliki kelebihan dalam tilawah dan hafazan al-Quran sehingga pernah mewakili Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam sebuah pertandingan tilawah baru-baru ini.
Umar kini sudah mampu menghafaz surah Yasin. Pada masa sama, dia boleh bertutur sikit dalam bahasa Arab hasil minat dalam bidang agama, mendengar lagu-lagu nasyid dan mengaji.
Menyentuh aspek pelajaran, Umar mengakui, urusan di sekolah sama seperti pelajar-pelajar lain. Pencapaian akademik berada pada tahap sederhana tetapi dia tidak pernah melatah atau berputus asa.
Pencapaian pada Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dua tahun lalu juga baik apabila lulus kesemua lapan subjek dan kini, dia membuat persediaan untuk berjuang dalam sembilan mata pelajaran asas yang ditawarkan pada SPM.
“Saya sudah bersedia untuk menghadapi peperiksaan tetapi perasaan takut tetap ada.
“Saya akan melakukan yang terbaik untuk kepuasan diri dan keluarga,” jelas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Sentul, Kuala Lumpur itu.
Ternyata, bakat dan anugerah suara yang dikurniakan kepada anak muda itu menjadi penawar buat keluarga biarpun menyedari kekurangan yang dimiliki Umar.
Sementara itu, Hasfizal yang bekerja sebagai pengurus kewangan di sebuah syarikat swasta memberitahu, cabaran untuk membesarkan anak yang mempunyai masalah autisme sangat besar sehingga perlu melakukan banyak pengorbanan.
Katanya, tahun 2000 menjadi tempoh yang mencabar buat mereka sekeluarga kerana baharu memulakan kehidupan berumah tangga dan mempunyai anak sulung iaitu Umar.
“Selepas mengetahui Umar mempunyai masalah autisme, isteri mengambil keputusan untuk berhenti kerja bagi memberi sepenuh tumpuan dan memantau perkembangan cahaya mata kami.
“Detik itu cukup mencabar kerana saya bekerja seorang. Pada masa sama, saya perlu memberi tumpuan kepada anak untuk mendapatkan nasihat atau pandangan mengenai kaedah berkesan dalam menangani sebarang situasi,” katanya yang tetap bersyukur dengan kehadiran permata sulung itu.
Anak-anak autisme memang berbeza dalam banyak aspek seperti tingkah laku dan paling ketara ialah daya tumpuan. Sehubungan itu, mereka sekeluarga memang tidak boleh mengabaikan dan memantau Umar setiap masa.
Untuk itu, Hasfizal dan isteri, Marina Arif, 40, berusaha keras memastikan Umar tidak ketinggalan dalam banyak perkara dengan menghantarnya menjalani program intervensi awal di Pusat Autisme Kebangsaan.
Luar biasa
Program itu merupakan bimbingan dan ajaran khusus buat anak-anak autisme. Pada masa sama, ia membantu ibu bapa mengambil tindakan tertentu atau lebih awal bagi mengatasi masalah ketidakupayaan.
“Alhamdulillah, program itu banyak membantu Umar untuk belajar dan menguruskan kehidupan dengan baik. Malah, hasilnya berkesan apabila dia sendiri berjaya masuk ke sekolah harian biasa.
“Daripada segi akademik memang agak perlahan tetapi kami sebagai ibu bapa tidak mengharapkan sesuatu yang luar biasa. Apa yang dihasilkan sudah cukup memuaskan hati,” jelasnya.
Menurutnya, Umar boleh membaca dan dapat belajar atau menerima arahan dengan baik selepas menjalani program itu. Selebihnya ialah ajaran di rumah hasil nasihat dan panduan yang diberikan guru-guru.
Sementara itu, Marina mengakui Umar seorang anak istimewa dan menganggap dia sebagai anugerah Allah.
Tidak dinafikan, pandangan masyarakat terhadap anak-anak autisme agak negatif tetapi naluri keibuan yang dimiliki menjadi pendorong untuk membesar cahaya hati itu dengan kesabaran serta ketabahan.
“Bagi saya, anak autisme ini bukan bebanan sebaliknya, tanggungjawab yang diamanahkan dan sebagai ujian kepada keluarga itu.
“Anak istimewa seperti ini bukan penghalang kepada saya untuk berputus asa tetapi menjadi pendorong bagaimana seseorang wanita itu mahu menjadi ibu terbaik kepada anak-anak,” katanya.
Biarpun terpaksa berkorban untuk berhenti kerja, Umar adalah keutamaan yang perlu dipantau, dijaga dan disayangi kerana memang anak istimewa memerlukan lebih perhatian daripada ibu bapa.
Jelasnya, sebagai ibu, anak adalah permata hati tidak kira ia sempurna atau kekurangan. Kasih sayang terbaik menjadi kunci untuk mewujudkan suasana harmoni dan keceriaan dalam sesebuah keluarga itu.
Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0904&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_01.htm#ixzz3kwR5NUPy
Hakcipta terpelihara
Thursday, September 10, 2015
10 Tanda Anak Anda Hidap Autisme
Secara
ringkasnya, Autisme boleh dilabelkan sebagai satu gangguan dimana
kanak-kanak menghadapi kesukaran dalam berinteraksi dan komunikasi (lisan
dan bukan lisan), tingkah laku berulang-ulang serta obsesi melampau terhadap
sesuatu objek yang berpusing.
Penyakit
ini tidak dapat dikesan sebelum atau sewaktu anak anda baru dilahirkan. Anda
boleh mula memerhatikan petanda-petandanya apabila umur sudah menjejak 12
bulan dan ke atas. Tetapi secara jujurnya, anak istimewa ini kelihatan
sangat biasa seperti kanak-kanak lain di sekitar mereka.
Sebagai
ibu bapa yang prihatin, anda harus peka terhadap tingkah laku si anak.
Pengesanan di peringkat awal adalah penting supaya dapat membantu mereka
untuk pulih. Jika lewat kelak akan memberi kesan langsung terhadap perkembangannya terutama
dari segi mental.
10 Tanda
Anak Anda Hidap Autisme
1.
Sangat-sangat susah untuk memahami arahan apatah lagi melaksanakannya
2. Lebih gemar menyampaikan pesanan melalui isyarat tangan, bukannya lisan
3. Eye contact adalah sesuatu yang asing baginya. Mengelak bertentangan mata semasa bercakap
4. Menolak untuk disusui oleh ibunya
5. Tidak mengecam ibu bapanya. Di mata mereka, semua orang adalah sama
6. Sering terjaga pada tengah malam lantas menganggu sesiapa sahaja di sekitarnya
7. ‘Alergik’ dengan sentuhan. Berasa tidak selesa apabila orang lain menyentuhnya
8. Tidak menyukai permainan seperti kebiasaan kanak-kanak lain
9. Suka meluangkan masa bersendirian
10. Minat terhadap benda yang pelik seperti suis lampu, benda berpusing
2. Lebih gemar menyampaikan pesanan melalui isyarat tangan, bukannya lisan
3. Eye contact adalah sesuatu yang asing baginya. Mengelak bertentangan mata semasa bercakap
4. Menolak untuk disusui oleh ibunya
5. Tidak mengecam ibu bapanya. Di mata mereka, semua orang adalah sama
6. Sering terjaga pada tengah malam lantas menganggu sesiapa sahaja di sekitarnya
7. ‘Alergik’ dengan sentuhan. Berasa tidak selesa apabila orang lain menyentuhnya
8. Tidak menyukai permainan seperti kebiasaan kanak-kanak lain
9. Suka meluangkan masa bersendirian
10. Minat terhadap benda yang pelik seperti suis lampu, benda berpusing
Jangan
panik sekiranya anak anda memiliki tanda-tanda di atas. Jumpa doktor pakar
autisme untuk mengesahkannya dan dapatkan khidmat nasihat tentang apa yang
harus dilakukan.
Namun,
jangan berasa sedih sekiranya anak anda memang disahkan autisme. Albert
Einstein merupakan antara penghidap autisme di zaman kanak-kanaknya. Lambat
bercakap, sukar berkomunikasi dengan orang lain. Tetapi lihat apa yang terjadi
terhadapnya sewaktu membesar. Terlampau banyak sumbangannya terhadap
perkembangan sains dunia. Isaac Newton pun menunjukkan simptom autisme
sewaktu kecil
Berurusan
dengan anak autisme memang sangat memenatkan. Oleh itu, anda harus
sentiasa bersabar dan melayan sahaja karenah mereka. Insyaallah banyak pahala
anda kerana menjaga anak istimewa ini.
Tuesday, September 8, 2015
Detik istimewa kanak-kanak autisme
AUTISME merupakan satu gangguan perkembangan yang melibatkan kecelaruan neurologi pada otak individu.
Gangguan yang berlaku menyebabkan penghidap autisme mempunyai masalah dalam aspek komunikasi, interaksi sosial dan tingkah laku.
Jumlah individu yang mengalami autisme semakin meningkat setiap tahun. Kajian yang dilakukan pada tahun 2008 mendapati satu daripada 625 kanak-kanak di negara ini menderita autisme.
Pemahaman dan sokongan daripada ibu bapa serta komuniti sangat diperlukan dalam mendidik dan menjaga golongan istimewa tersebut mempelajari kemahiran-kemahiran asas supaya mereka boleh hidup berdikari pada masa hadapan.
Atas dasar tersebut, Pelajar Program Diploma Pascasiswazah Pendidikan Khas (Autisme), Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Permata Kurnia dan Standard Chartered Foundation telah mengadakan kelas kemahiran asas keibubapaan buat ibu bapa yang mempunyai anak-anak autisme sempena Hari Kesedaran Autisme yang diadakan di Bangi, Selangor baru-baru ini.
Bertempat di Fakulti Pendidikan UKM, pelbagai aktiviti telah diadakan untuk menekankan kesedaran tentang autisme, isu-isu berkaitan dan strategi sokongan untuk pendidikan kanak-kanak autisme.
Bengkel strategi intervensi autisme seperti literasi, numerasi, menulis, sensori serta sokongan visual dan adaptif telah diadakan untuk mendidik kanak-kanak autisme selain pameran dan jualan buku berkaitan autisme.
Bagi kanak-kanak pula, aktiviti mewarna, kolaj, teka suai gambar dan bermain buih diadakan untuk memberi peluang kepada mereka bergembira tatkala ibu bapa sedang khusyuk mendengar bengkel yang disediakan oleh penceramah.
Kolaborasi
Menurut Dekan Fakulti Pendidikan UKM, Profesor Dr. Lilia Halim, program tersebut memberi peluang kepada semua pihak untuk berkolaborasi dan mengambil bahagian dalam pendidikan kanak-kanak autisme termasuklah komuniti.
Katanya, penyertaan komuniti dalam sebarang program dan aktiviti yang dianjurkan menunjukkan kesedaran orang ramai terhadap keperluan kanak-kanak autisme yang sangat tinggi.
“Penglibatan orang ramai khususnya dalam bidang pendidikan telah memberikan peluang kepada anggota masyarakat untuk memenuhi tanggungjawab sosial mereka,” katanya.
Tegasnya, selain memerlukan komitmen yang tinggi daripada ibu bapa dan keluarga berkaitan penjagaan kanak-kanak istimewa tersebut, pendidikan, sokongan serta penglibatan semua pihak dapat membantu anak-anak autisme meningkatkan perkembangan serta kemahiran mereka melalui peluang pendidikan yang disediakan.
Bercerita tentang Hari Kesedaran Autisme yang dianjurkan, Lilia berkata, penganjuran program tersebut dilaksanakan tepat pada masanya dan menunjukkan sokongan Fakulti Pendidikan dalam sambutan Bulan Autisme yang diadakan pada April setiap tahun.
“Diharapkan semua pihak mendapat manfaat daripada penganjuran program khususnya melalui aktiviti dan bengkel yang dijalankan sempena program ini,” ujarnya.
Pengarah Program, Jardian Tay pula memberitahu, program tersebut telah menggabungkan beberapa pihak untuk bekerjasama menjayakannya dalam membantu kanak-kanak autisme sebagai golongan sasaran.
“Keluarga yang mempunyai anak autisme, para pelajar universiti dan guru-guru pendidikan khas turut menjadi sasaran khususnya dalam memberikan pengetahuan dan penyediaan khidmat sokongan kepada kanak-kanak autisme.
“Bertemakan Menyokong, Mendidik, Membela dan Menyayangi, ia diharapkan dapat memberikan perkongsian yang bermanfaat buat masyarakat khususnya ibu bapa dalam mengendalikan anak-anak supaya dapat memperkembangkan potensi diri golongan istimewa ini,” jelasnya.
Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0529&pub=Kosmo&sec=Pesona&pg=ps_02.htm#ixzz3kwOA5b1i
Hakcipta terpelihara
Sunday, September 6, 2015
Resipi didik anak autisme
Terlena seketika... Hafizuddin di dalam kelas.
TUBUH kecil berguling-guling serta merempan di atas lantai di sebuah pusat beli-belah. Jeritan dan tangisan silih berganti. Si ibu hanya membiarkan perbuatan anaknya di khalayak ramai tanpa menghiraukan apa orang kata. Setelah kanak-kanak itu mulai reda, barulah si ibu menghampiri dan membawa pergi.
"Apalah jenis ibu, tak tahu jaga anak ke?" "Kenapalah tak ajar anak jaga adab?" "Ish, kalau saya ada anak macam tu, malulah."
Pelbagai kata-kata negatif yang dilontarkan oleh orang luar jika tidak mengenal ciri-ciri autisme kalangan kanak-kanak. Namun bagi ibu bapa atau penjaga bersama kanak-kanak tersebut, biarlah apa orang kata hanya mereka berpengalaman menghadapi situasi tersebut.
Melalui maklumat dari laman web Dr Hamid Arshat, autisme adalah kecacatan perkembangan saraf, dicirikan dengan kesukaran berinteraksi dan berkomunikasi serta tingkah laku yang berulang-ulang. Gejala autisme mula ditunjukkan oleh kanak-kanak sewal 18 bulan dan tiada ubatan mahupun rawatan khusus bagi mengubatinya.
Joanna Menon Lim dalam kertas kerjanya, "Living with Autism in Malaysia" di bawah Institute for Democracy and Economic Affairs (Ideas) menyatakan bilangan penghidap autisme kini semakin bertambah. Antara isu yang dibangkitkan adalah sistem pendidikan dan penjagaan kesihatan bagi kanak-kanak autisme. Ia menjadi tanggungjawab ibu, keluarga dan masyarakat untuk menyokong kanak-kanak autisme menjalani kehidupan sejahtera untuk jangka panjang.
Bagaimanapun terdapat cabaran dalam isu pendidikan apabila kekurangan guru kemahiran. Ia juga melibatkan kemampuan ibu bapa untuk menanggung kos pendidikan khas yang tinggi. Selain itu, kekurangan penjaga berkelayakan juga menyebabkan ramai ibu atau bapa terpaksa berhenti kerja bagi menumpukan perhatian terhadap anak istimewa ini.
Sistem penjagaan kesihatan awam bagi autisme dengan kos yang rendah mendapat permintaan tinggi sehingga perlu menunggu lama untuk giliran. Faktor kekurangan pakar penjagaan dan kesedaran terhad kalangan pengamal perubatan juga menjadi kekangan bilangan anak autisme dikenal pasti dengan cepat.
Keluarga turut mendapat tekanan apabila ia melibatkan komitmen terhadap jadual anak ke kelas terapi, membahagikan masa menguruskan anak serta memikirkan soal kewangan bagi memenuhi keperluan pendidikan dan terapi di sekolah serta di rumah.
Rata-rata ibu bapa yang ditemu bual mengharapkan sokongan kuat daripada kerajaan, swasta dan masyarakat umum. Mereka inginkan lebih banyak ruang mesra autisme di tempat awam. Untuk perancangan jangka panjang, golongan autisme ini mampu hidup berdikari dan memperoleh pekerjaan berkemahiran.
Layak terima tajaan
Dalam usaha mempelopori kualiti pendidikan dan penjagaan kanak-kanak autisme, Ideas sebagai badan bukan kerajaan membuka Taska Autisme Ideas di Taman Bukit Templer, Rawang pada Oktober 2012.
Pengetua dan Pengurusnya, Sharifah Salleh berkata tujuan taska tersebut dibuka untuk menyediakan terapi, pendidikan dan asuhan kanak-kanak autisme yang berusia 2 hingga 9 tahun bagi ibu bapa berpendapat rendah dan sederhana.
"Ini membolehkan kanak-kanak tersebut untuk diterima masuk ke sekolah aliran perdana kelas pendidikan khas dalam tempoh sekurang-kurangnya dua tahun selepas menerima intervensi di sini.
"Taska ini didaftarkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Setelah berbincang dengan wakil JKM, kita meletakkan umur hingga 9 tahun yang merupakan usia dari segi tahap perkembangan akal murid, bukan kronologi umur mereka.
"Waktu operasi taska dari jam 7 pagi hingga 6 petang. Jika ada yang ambil lebih masa, caj dikenakan RM5 bagi setiap 30 minit. Kita tak kenakan harga mahal kerana membantu ibu bapa yang berpendapatan rendah."
Beliau menambah, Taska Autisme Ideas yang merupakan satu-satunya pusat terapi sepenuh masa mempunyai seramai 10 kakitangan termasuk enam fasilitator terlatih, seorang juruterapi carakerja dan tukang masak untuk membantu kanak-kanak istimewa ini. Makan minum turut disediakan dan menu tersebut telah mendapat kelulusan JKM.
"Kami juga menyediakan kursus dan latihan untuk ibu bapa pada Sabtu dan Ahad. Ia melibatkan cara mengasuh anak di rumah, pendidikan, menguruskan tingkah laku dan diet anak, serta menangani stres ibu bapa.
"Ibu bapa juga diajar untuk memberi rawatan terapi sensori integrasi oleh pakar dari luar. Ilmu dan kemahiran tersebut boleh dipraktikkan untuk anak mereka di rumah.
"Sebenarnya Ideas membantu golongan ibu bapa yang layak terima tajaan dari segi pembayaran yuran RM2,600. Contohnya jika perkapita (pendapatan isi rumah dibahagi dengan bilangan isi rumah) kurang RM1,500, bayaran RM300 dikenakan. Manakala bagi mereka yang kurang RM500 perkapita maka dia layak menerima tajaan sepenuhnya," katanya.
Keperluan intervensi
Sharifah menekankan peranan penting ibu bapa untuk mengenal pasti perkembangan anak di awal usia. Jika ada kelainan seperti tiada respons, tidak pandang dan tidak bersuara ketika umur anak lapan bulan. Walaupun terdapat ciri-ciri autisme, tapi tidak boleh katakan anak autisme.
"Bawalah anak segera berjumpa pakar kanak-kanak di hospital untuk melakukan beberapa ujian pentaksiran seperti telinga, mata, dan kognitif. Biasanya ia mengambil masa setahun atau lebih untuk mendiagnosis kanak-kanak itu mempunyai simptom autisme.
"Taska Autisme Ideas juga boleh mengadakan ujian pentaksiran dan laporan yang boleh diberi mana-mana doktor perumatan untuk membantu hasil dapatan ujian kami, tetapi kami tidak boleh jadikan ia sebagai batu asa mendiagnosis kanak-kanak itu. "Ujian kita melibatkan tingkah laku, komunikasi, sosial, perkembangan motor dan tahap kognitif (pemikiran) dengan menggunakan instrumen tertentu untuk menguji murid."
"Pihak taska turut mengadakan perundingan dengan ibu bapa mengenai hasil ujian perkembangan anak di tahap autisme ringan, sederhana atau teruk. Dari situ, baru dapat melihat di mana keperluan kanak-kanak tersebut untuk dijalankan intervensi," katanya.
Beliau mengakui terdapat sebilangan ibu bapa yang tidak boleh menerima anak mereka mengalami autisme. Mungkin mereka malu atau kurang kesedaran terhadap simptom autisme yang dialami anak mereka adalah seumur hidup.
Sebelum zaman 1990an, ada pasangan bercerai-berai bila mendapat tahu anak autisme. Ada juga datuk dan nenek mempersalahkan anak yang dikaitkan dengan saka atau tidak bertuah. Dunia autisme dikenal pasti pada 1942. Sebelum itu, dikenali autisme dikenali sebagai schizophreina yang dikaitkan dengan masalah mental.
Di Malaysia, tahap kesedaran terhadap autisme semakin meningkat tapi masih belum memuaskan. Dulu orang dapat anak sebegini disimpan atau dikurung di rumah. Tetapi sekarang ibu bapa cuba dapatkan rawatan terbaik untuk anak mereka.
"Apalah jenis ibu, tak tahu jaga anak ke?" "Kenapalah tak ajar anak jaga adab?" "Ish, kalau saya ada anak macam tu, malulah."
Pelbagai kata-kata negatif yang dilontarkan oleh orang luar jika tidak mengenal ciri-ciri autisme kalangan kanak-kanak. Namun bagi ibu bapa atau penjaga bersama kanak-kanak tersebut, biarlah apa orang kata hanya mereka berpengalaman menghadapi situasi tersebut.
Melalui maklumat dari laman web Dr Hamid Arshat, autisme adalah kecacatan perkembangan saraf, dicirikan dengan kesukaran berinteraksi dan berkomunikasi serta tingkah laku yang berulang-ulang. Gejala autisme mula ditunjukkan oleh kanak-kanak sewal 18 bulan dan tiada ubatan mahupun rawatan khusus bagi mengubatinya.
Joanna Menon Lim dalam kertas kerjanya, "Living with Autism in Malaysia" di bawah Institute for Democracy and Economic Affairs (Ideas) menyatakan bilangan penghidap autisme kini semakin bertambah. Antara isu yang dibangkitkan adalah sistem pendidikan dan penjagaan kesihatan bagi kanak-kanak autisme. Ia menjadi tanggungjawab ibu, keluarga dan masyarakat untuk menyokong kanak-kanak autisme menjalani kehidupan sejahtera untuk jangka panjang.
Bagaimanapun terdapat cabaran dalam isu pendidikan apabila kekurangan guru kemahiran. Ia juga melibatkan kemampuan ibu bapa untuk menanggung kos pendidikan khas yang tinggi. Selain itu, kekurangan penjaga berkelayakan juga menyebabkan ramai ibu atau bapa terpaksa berhenti kerja bagi menumpukan perhatian terhadap anak istimewa ini.
Sistem penjagaan kesihatan awam bagi autisme dengan kos yang rendah mendapat permintaan tinggi sehingga perlu menunggu lama untuk giliran. Faktor kekurangan pakar penjagaan dan kesedaran terhad kalangan pengamal perubatan juga menjadi kekangan bilangan anak autisme dikenal pasti dengan cepat.
Keluarga turut mendapat tekanan apabila ia melibatkan komitmen terhadap jadual anak ke kelas terapi, membahagikan masa menguruskan anak serta memikirkan soal kewangan bagi memenuhi keperluan pendidikan dan terapi di sekolah serta di rumah.
Rata-rata ibu bapa yang ditemu bual mengharapkan sokongan kuat daripada kerajaan, swasta dan masyarakat umum. Mereka inginkan lebih banyak ruang mesra autisme di tempat awam. Untuk perancangan jangka panjang, golongan autisme ini mampu hidup berdikari dan memperoleh pekerjaan berkemahiran.
Layak terima tajaan
Dalam usaha mempelopori kualiti pendidikan dan penjagaan kanak-kanak autisme, Ideas sebagai badan bukan kerajaan membuka Taska Autisme Ideas di Taman Bukit Templer, Rawang pada Oktober 2012.
Pengetua dan Pengurusnya, Sharifah Salleh berkata tujuan taska tersebut dibuka untuk menyediakan terapi, pendidikan dan asuhan kanak-kanak autisme yang berusia 2 hingga 9 tahun bagi ibu bapa berpendapat rendah dan sederhana.
"Ini membolehkan kanak-kanak tersebut untuk diterima masuk ke sekolah aliran perdana kelas pendidikan khas dalam tempoh sekurang-kurangnya dua tahun selepas menerima intervensi di sini.
"Taska ini didaftarkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Setelah berbincang dengan wakil JKM, kita meletakkan umur hingga 9 tahun yang merupakan usia dari segi tahap perkembangan akal murid, bukan kronologi umur mereka.
"Waktu operasi taska dari jam 7 pagi hingga 6 petang. Jika ada yang ambil lebih masa, caj dikenakan RM5 bagi setiap 30 minit. Kita tak kenakan harga mahal kerana membantu ibu bapa yang berpendapatan rendah."
Beliau menambah, Taska Autisme Ideas yang merupakan satu-satunya pusat terapi sepenuh masa mempunyai seramai 10 kakitangan termasuk enam fasilitator terlatih, seorang juruterapi carakerja dan tukang masak untuk membantu kanak-kanak istimewa ini. Makan minum turut disediakan dan menu tersebut telah mendapat kelulusan JKM.
"Kami juga menyediakan kursus dan latihan untuk ibu bapa pada Sabtu dan Ahad. Ia melibatkan cara mengasuh anak di rumah, pendidikan, menguruskan tingkah laku dan diet anak, serta menangani stres ibu bapa.
"Ibu bapa juga diajar untuk memberi rawatan terapi sensori integrasi oleh pakar dari luar. Ilmu dan kemahiran tersebut boleh dipraktikkan untuk anak mereka di rumah.
"Sebenarnya Ideas membantu golongan ibu bapa yang layak terima tajaan dari segi pembayaran yuran RM2,600. Contohnya jika perkapita (pendapatan isi rumah dibahagi dengan bilangan isi rumah) kurang RM1,500, bayaran RM300 dikenakan. Manakala bagi mereka yang kurang RM500 perkapita maka dia layak menerima tajaan sepenuhnya," katanya.
Keperluan intervensi
Sharifah menekankan peranan penting ibu bapa untuk mengenal pasti perkembangan anak di awal usia. Jika ada kelainan seperti tiada respons, tidak pandang dan tidak bersuara ketika umur anak lapan bulan. Walaupun terdapat ciri-ciri autisme, tapi tidak boleh katakan anak autisme.
"Bawalah anak segera berjumpa pakar kanak-kanak di hospital untuk melakukan beberapa ujian pentaksiran seperti telinga, mata, dan kognitif. Biasanya ia mengambil masa setahun atau lebih untuk mendiagnosis kanak-kanak itu mempunyai simptom autisme.
"Taska Autisme Ideas juga boleh mengadakan ujian pentaksiran dan laporan yang boleh diberi mana-mana doktor perumatan untuk membantu hasil dapatan ujian kami, tetapi kami tidak boleh jadikan ia sebagai batu asa mendiagnosis kanak-kanak itu. "Ujian kita melibatkan tingkah laku, komunikasi, sosial, perkembangan motor dan tahap kognitif (pemikiran) dengan menggunakan instrumen tertentu untuk menguji murid."
"Pihak taska turut mengadakan perundingan dengan ibu bapa mengenai hasil ujian perkembangan anak di tahap autisme ringan, sederhana atau teruk. Dari situ, baru dapat melihat di mana keperluan kanak-kanak tersebut untuk dijalankan intervensi," katanya.
Beliau mengakui terdapat sebilangan ibu bapa yang tidak boleh menerima anak mereka mengalami autisme. Mungkin mereka malu atau kurang kesedaran terhadap simptom autisme yang dialami anak mereka adalah seumur hidup.
Sebelum zaman 1990an, ada pasangan bercerai-berai bila mendapat tahu anak autisme. Ada juga datuk dan nenek mempersalahkan anak yang dikaitkan dengan saka atau tidak bertuah. Dunia autisme dikenal pasti pada 1942. Sebelum itu, dikenali autisme dikenali sebagai schizophreina yang dikaitkan dengan masalah mental.
Di Malaysia, tahap kesedaran terhadap autisme semakin meningkat tapi masih belum memuaskan. Dulu orang dapat anak sebegini disimpan atau dikurung di rumah. Tetapi sekarang ibu bapa cuba dapatkan rawatan terbaik untuk anak mereka.