Salam semua... saya '1st timer' di sini. Saya dulu seorang guru tapi baru shj resign bermula Jan 2012 utk concentrate pd 2 org anak saya yg 'autistic': no.1: 7yr old boy (Asperger's syndrome);
Alhamdulillah IQ normal & boleh belajar dlm kelas 'mainstream', masih boleh improve in many ways... Yg perlukan lebih 'attention' & intervention' ialah adik dia: 6 yr old girl (physically normal & sgt active tp masih tak boleh b'cakap secara normal)
Saya sgt b'harap utk dpt lebih info dr group ini ttg apa shj intervention yg boleh bantu saya improve condition anak2 ini. wassalam...
Sumber: Putri Nor Hayati
▼
Saturday, June 30, 2012
Makanlah anakku
Rasa sedih. bile baca nasib anak2 istimewa atau anak2 yg ada penyakit berat tetapi tidak dapat pendidikan atau rawatan sewajarnya hanya kerana ibu bapa tidak mempunyai pendidikan yang mencukupi ataupun kewangan yang mencukupi untuk buat aper yang patut.
Kadang2 aku cakap kat danial...walaupun aku tau danial tak paham...terutama waktu dia tak nak makan supplement. 'Danial, supplement ni untuk bantu Danial jadi lagi pandai.
Alhamdullillah, mama masih ada duit untuk belikan supplement untuk Danial. kat luar tu, ada ramai tau budak2 istimewa macam Danial yang tak dapat aper2 pasal mak bapak dia tak mampu atau tak tau apa nak buat.' hakikat yang sedih.
Hanya anak2 istimewa yang ibu bapa mereka mampu dari segi kewangan sahaja yang mampu naik sampai ke atas.... kalaulah aku ni ada kemampuan untuk membantu...malangnya, anak sendiri pun ippai ippai...bak kata orang jepun.
Alhamdullillah. dan mungkin rezeki anak2 ini bukan di dunia. tetapi di syurga.
kalau nye. anak2 ini lagi bertuah dari aku. sesungguhnya ALLAH itu lagi Maha Mengetahui.
Sumber: Sufi Norhany
Kadang2 aku cakap kat danial...walaupun aku tau danial tak paham...terutama waktu dia tak nak makan supplement. 'Danial, supplement ni untuk bantu Danial jadi lagi pandai.
Alhamdullillah, mama masih ada duit untuk belikan supplement untuk Danial. kat luar tu, ada ramai tau budak2 istimewa macam Danial yang tak dapat aper2 pasal mak bapak dia tak mampu atau tak tau apa nak buat.' hakikat yang sedih.
Hanya anak2 istimewa yang ibu bapa mereka mampu dari segi kewangan sahaja yang mampu naik sampai ke atas.... kalaulah aku ni ada kemampuan untuk membantu...malangnya, anak sendiri pun ippai ippai...bak kata orang jepun.
Alhamdullillah. dan mungkin rezeki anak2 ini bukan di dunia. tetapi di syurga.
kalau nye. anak2 ini lagi bertuah dari aku. sesungguhnya ALLAH itu lagi Maha Mengetahui.
Sumber: Sufi Norhany
Peperiksaan Pertengahan Tahun anak2ku 2012
Keputusan Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012
Mata Pelajaran |
KAK LONG
SK Convent
(Thn 6)
|
FAQIHAH
SK Seri Mutiara
(PendKhas)
|
HAZIQ
SK Cator Evenue
(Thn 2)
|
B. Melayu (Pemahaman)
| 68 | BM = 44 | 68 |
B. Melayu (Penulisan)
| 82 | 71 | |
English
| 79 | 83 | 51 |
Science
| 78 | 58 | 83 |
Mathematics
| 88 | 68 | 36 |
Keputusan Ujian 1 Tahun 2012
Mata Pelajaran |
KAK LONG
SK Convent
(Thn 6)
|
FAQIHAH
SK Seri Mutiara
(PendKhas)
|
HAZIQ
SK Cator Evenue
(Thn 2)
|
B. Melayu (Pemahaman)
| 80% | 40% | 75% |
B. Melayu (Penulisan)
| 83% | 74% | 57% |
English
| 64% | 92% | 49% |
Science
| 74% | 64% | 74% |
Mathematics
| 93% | 40% | 40% |
Misteri anak dikandung hilang
Khadija reda dengan setiap kehilangan bayi-bayi dalam kandungannya. - Gambar hiasan |
Justeru, bayangkan perasaan seorang wanita apabila anak dalam kandungan yang ditunggu untuk dilahirkan ke dunia tiba-tiba hilang dalam sekelip mata tanpa mengetahui puncanya.
Mungkin ada orang yang skeptikal dan beranggapan cerita seperti anak diambil orang bunian hanya khayalan semata-mata dan tidak masuk akal.
Namun, itulah yang dialami oleh wanita separuh usia, Khadija (bukan nama sebenar) ,50, apabila anak yang dikandungnya selama lapan bulan hilang secara tiba-tiba bila sampai waktu untuk dilahirkan.
Bercerita lanjut mengenai kejadian yang menimpanya 25 tahun lalu ketika melahirkan bayi keduanya, membuatkan hatinya dilanda perasaan sayu dan sebak.
Khadija berkata, sebelum mengandungkan anak keduanya, dia pernah melahirkan bayi sulung.
"Namun, Allah lebih sayangkan anak tersebut kerana dia meninggal dalam perut akibat lemas ketika usia kandungan memasuki lapan bulan.
"Setahun selepas itu saya mendapat khabar gembira kerana disahkan hamil lagi buat kali kedua.
"Ketika mengandung anak kedua, saya mengalami alahan teruk seperti mengandung anak pertama. Saya turut muntah dan mengidam makanan yang pelik," katanya.
Tambahnya, dalam tempoh mengandung, dia juga beberapa kali pergi membuat pemeriksaan di klinik untuk mengetahui keadaan bayi dalam kandungannya.
"Apabila membuat pemeriksaan, doktor memberitahu kandungan saya tiada masalah dan bayi dalam kandungan selamat dan sihat.
"Semasa usia kandungan semakin meningkat, saya dapat merasai bayi tersebut bergerak-gerak dan saya tidak sabar untuk melihat dia lahir ke dunia," katanya.
Ujarnya, kerana terlalu teruja untuk menimang cahaya mata, dia dan suaminya bersemangat menyediakan kelangkapan untuk anak mereka yang bakal lahir nanti.
"Namun, apabila usia kandungan memasuki lapan bulan saya telah mengalami sakit perut dan tumpah darah serta terpaksa dimasukkan ke hospital lebih awal dari tarikh yang ditetapkan.
"Untuk proses bersalin anak kedua ini, saya perlu menjalani pembedahan kerana kedudukan anak yang songsang.
"Setelah tersedar dari pembedahan, saya terasa seolah dunia gelap seketika apabila doktor yang merawat saya memberitahu tiada bayi yang wujud dalam kandungan walaupun imbasan telah dilakukan," katanya.
Ujarnya, doktor yang merawatnya turut bingung dengan keadaan itu. Selepas beberapa jam dalam bilik pembedahan perutnya kembali kempis seperti asal.
Beliau berkata, dalam tempoh tersebut dia tidak dapat menerima dan mempercayai kejadian yang menimpa dirinya kerana dianggap pelik dan tidak masuk akal.
"Hampir dua bulan saya berada dalam kebingungan dan buntu memikirkan kejadian yang menimpa.
"Dalam tempoh itu, ada kalanya saya menangis dan murung," katanya.
Ujarnya, lama kelamaan dirinya semakin sihat dan dapat menerima keadaan tersebut sebagai dugaan dari Allah.
Namun tiada kuasa untuk melawan takdir Allah kerana selang dua tahun selepas itu Khadija disahkan mengandung.
"Saya berasa gembira dan beryukur kerana diberi peluang untuk mengandung buat kali ketiga," katanya.
Khadija berkata, kandungannya yang ketiga dan keempat juga menghadapi situasi yang sama iaitu hilang ketika kandungan berusia lima dan enam bulan.
Pernah apabila kandungannya yang keempat memasuki usia enam bulan Khadija telah mendapat mimpi yang aneh pada suatu malam.
"Sekitar pukul empat pagi saya telah mendapat mimpi didatangi oleh tiga orang wanita muda yang berbaju putih. Wajah mereka sangat cantik dan bersih.
"Dalam mimpi tersebut, mereka meminta izin untuk mengambil anak saya tinggal bersama-sama mereka.
"Saya telah merayu kepada mereka supaya tidak mengambilnya, tetapi mereka memberitahu akan menjaga dia dengan baik di sebuah tempat yang cantik dan indah," katanya.
Beliau berkata, selepas mendapat mimpi tersebut dia tersedar dan mendapati perutnya telah kempis.
"Ketika itu saya tidak mampu berkata apa-apa, hanya mampu mengejutkan suami dan menangis," katanya.
Tambahnya, kerana ingin mendapat kepastian tentang kejadian yang sering menimpanya, dia menjemput beberapa orang ustaz untuk melihat tapak rumah yang didiami mereka.
"Menurut maklumat yang diberitahu kepada saya, tapak rumah yang kami tinggal ketika itu merupakan kawasan kediaman makhluk halus seperti orang bunian.
"Sebagai hamba Allah yang beriman saya reda dan percaya dengan kejadian yang menimpa diri.
"Sekarang saya bahagia hidup bersama anak angkat yang dipelihara dari kecil sejak 20 tahun lalu," katanya.
Sumber: http://www.utusan.com.my
Pendidikan Khas ke Langkawi
Program lawatan Sambil Belajar sekolah pak yoep pada tahun ini ialah lawatan ke Langkawi pada 28 - 30 Jun 2012. Jumlah peserta lawatan ialah 7 guru, 1 ibubapa dan 22 pelajar. Segala2nya telah selamat dilaksanakan tanpa sebarang kesulitan ditempuhi. Kerjasama semua guru dan murid pendidikan khas amat memuaskan.
Pengalaman selama tiga hari di Langkawi akan dicerita dari semasa ke semasa. Buat masa ini, seluruh badan masih lemah..sengal2 pun ada kerana tempoh perjalanan yang jauh. Di antara lokasi lawatan utama ialah:
1. Underwater World
2. Kereta Kabel
3. Kota Mahsuri
4. Galeri Perdana
HARI PERTAMA
Semua berkumpul pada jam 7.30 pagi. Terdapat seorang pelajar, LEE HON KEAT, membawa 2 beg pakaian untuk turut serta lawatan TETAPI sebenarnya dia tidak tersenarai pelajar yang pergi kerana tiada kebenaran ibubapa. Sedih kami tengok...
Semua pelajar dibekalkan wang saku oleh ibubapa masing2. Jumlah tertinggi yang dibawa oleh pelajar berjumlah RM200.00 manakala jumlah terendah ialah RM15.00 sahaja.
Sepanjang perjalanan semua pelajar kelihatan begitu gembira sekali. Peluang mereka untuk melawat tempat pelancongan adalah terhad. kebanyakan pelajar adalah terdiri drp keluarga berpendapatan rendah. Singgah di Gurun Kedah untuk makan tengahari.
Sampai di Jeti Kuala Perlis dalam jam 1 ptg. Tiket feri jam 2.30 pg. Dikesempatan yang ada, kami membawa pelajar pendidikan khas solat jamak zuhur-asar secara berjamaah di masjid berhampiran. Kewajipan kepada yang Esa TETAP kami latih untuk ditunaikan oleh pelajar2 pendidikan khas.
Menaiki feri dan seterusnya bas ke tempat penginapan di Motel Mawangsa. Tiada aktiviti sehingga malam. Memberi peluang kepada pelajar untuk berehat untuk persiapan lawatan esok.
Pengalaman selama tiga hari di Langkawi akan dicerita dari semasa ke semasa. Buat masa ini, seluruh badan masih lemah..sengal2 pun ada kerana tempoh perjalanan yang jauh. Di antara lokasi lawatan utama ialah:
1. Underwater World
2. Kereta Kabel
3. Kota Mahsuri
4. Galeri Perdana
HARI PERTAMA
Semua berkumpul pada jam 7.30 pagi. Terdapat seorang pelajar, LEE HON KEAT, membawa 2 beg pakaian untuk turut serta lawatan TETAPI sebenarnya dia tidak tersenarai pelajar yang pergi kerana tiada kebenaran ibubapa. Sedih kami tengok...
Semua pelajar dibekalkan wang saku oleh ibubapa masing2. Jumlah tertinggi yang dibawa oleh pelajar berjumlah RM200.00 manakala jumlah terendah ialah RM15.00 sahaja.
Sepanjang perjalanan semua pelajar kelihatan begitu gembira sekali. Peluang mereka untuk melawat tempat pelancongan adalah terhad. kebanyakan pelajar adalah terdiri drp keluarga berpendapatan rendah. Singgah di Gurun Kedah untuk makan tengahari.
Sampai di Jeti Kuala Perlis dalam jam 1 ptg. Tiket feri jam 2.30 pg. Dikesempatan yang ada, kami membawa pelajar pendidikan khas solat jamak zuhur-asar secara berjamaah di masjid berhampiran. Kewajipan kepada yang Esa TETAP kami latih untuk ditunaikan oleh pelajar2 pendidikan khas.
Menaiki feri dan seterusnya bas ke tempat penginapan di Motel Mawangsa. Tiada aktiviti sehingga malam. Memberi peluang kepada pelajar untuk berehat untuk persiapan lawatan esok.
Anda pada USIA Tua ???
Perniagaan sebagai sumber pendapatan kita, bukanlah sebab kita terpaksa kerana tidak mendapat pekerjaan yang dikehendaki. Baik, begini ceritanya, pernahkah anda terfikir keadaan diri anda ketika berumur 60 tahun, 70 tahun, 80, 90 tahun atau 100 tahun?
Dikala ketika itu, saya jangkakan ada 6 kemungkinan akan terjadi kepada anda:
Pertama, anda akan hidup dengan dijaga oleh pembantu perubatan peribadi.
Kedua, anda hidup dijaga anak-anak anda.
Ketiga, anda akan hidup di rumah kebajikan orang-orang tua.
Keempat, anda akan hidup sebatang kara.
Kelima, anda akan hidup terlantar dihospital.
Keenam, anda sudahpun tiada di dunia!
Saya pasti, setiap hari, anda sentiasa berdoa kepada tuhan bahawa anda akan dipanjangkan umur. Dalam doa itu terselit sebab anda untuk panjang umur adalah amal jariah tidak cukup,haha). Disebalik doa anda itu, pernahkah anda terfikir, jika dimakbulkan anda untuk hidup 100 tahun, apakah sumber pendapatan anda untuk hidup selama itu?
Untuk mengharapkan wang pencen bekerja makan gaji, saya kira tidak sampai 10 tahun selepas pencen sudah habis. (Itupun bernasib baik jika 10 tahun – dalam banyak kes, saya melihat tidak sampai 5 tahun pun sudah habis duit pencennya). Jadi, apakah anda akan mengharapkan sumbangan anak-anak anda? Atau pulangan pelaburan Swisscash anda,hoho – jangan marah? Atau sumbangan kerajaan? Atau sumbangan TV3 Bersamamu?
Dalam kebanyakan kes, jika anda berumur sepanjang itu, besar kemungkinan anda akan berada dalam situasi ketiga (rumah kebajikan) , keempat (sebatang kara), kelima (dibedah dihospital) dan keenam(sudah mati)! Itulah mimpi ngeri yang harus dihadapi untuk hidup selama itu. Salah satu sebab kebanyakan daripada kita selesa untuk tidak kaya disebabkan kita tidak dapat merasai keadaan kita dihari tua nanti.
Kita memang tahu kita akan tua, kita memang tahu kita mungkin diserang penyakit jantung, kencing manis, darah tinggi (kebanyakan penyakit dihadapi orang Malaysia), tetapi disebabkan kita tidak merasainya sekarang, kita tidak mengendahkannya. Kalau anda ingin merasai waktu tua hari ini, saya sarankan anda membuat latihan usia senja.
Anda boleh membuat praktis berjalan bongkok selama 1 jam (lihatlah kesannya, saya takut anda terus bongkok, jadi saya tidak mahu bertanggungjawab ). Atau, anda boleh cuba menaiki kerusi roda kemana jua anda pergi. Saya pasti tidak sampai 10 minit, anda akan merasa bosan dan ingin melompat keluar dari kerusi roda itu.
(Tips saya: Sentiasa ingat iklan hari raya Petronas “Aku Ingin Pulang”. Walaupun iklan itu memaparkan kisah anak yang derhaka, tetapi itulah hakikatnya menjadi orang tua. Penekanan disini bukanlah sikap derhaka anak itu, tetapi bagaimana susahnya apabila kita terus hidup dilewat usia nanti. Tetapi jangan pula anda membunuh diri disebabkan anda sudah dapat melihat diri anda diwaktu tua. Ia mungkin penyebab anda tidak masuk syurga )
Sebetulnya, kita memerlukan wang untuk terus hidup hingga ke akhir usia. Apabila anda memilih untuk makan gaji, anda harus sedar bahawa, anda akan hanya mempunyai pendapatan tetap sehinggalah anda pencen nanti. Selebih dari itu, anda hanya dapat bergantung terhadap pulangan simpanan, pelaburan (itupun jika ada), simpati anak-anak, simpati kerajaan.
Dan jika anda ingin memulakan perniagaan mahupun pelaburan selepas pencen, ia sebenarnya sudah terlalu lewat untuk anda. Diwaktu usia tua, anda seharusnya tidak mengambil risiko untuk kehilangan wang jika perniagaan anda rugi mahupun pelaburan yang salah. Jika rugi, bertambah buruk hari tua anda.
Mengapa anda perlu kaya dan mengapa anda perlu belajar untuk berminat dengan perniagaan di awal usia yang mungkin. Dan semestinya saya faham, tiada paksaan untuk anda meminati perniagaan.
Tiada paksaan untuk anda menjadi kaya. Kesimpulan, jika anda ingin tahu sebab saya menyuruh anda kaya, sila berimaginasi anda dihari tua.
Sumber: http://www.saifulsham.com
Wednesday, June 27, 2012
Anak Itu Kupu-Kupu Syurga
Keistimewaan yang bakal diperoleh apabila anak-anak anda boleh digelar kanak-kanak atau kupu-kupu syurga. Barangsiapa yang mengembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api neraka ke atas tubuhnya.
Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai anak-kanak.
Barangsiapa keluar ke pekan Muslim dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di Akhirat kelak.
Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak-anaknya dalam keadaan jahil dia turut menanggung tiap-tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya.
Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda Hassan. Aqrak berkata; “Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium.” Sabda Nabi SAW; “Orang yang tidak menyayangi tidak pula akan disayangi.“
Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah; pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
Seorang lelaki bertanya; “Ya Rasulullah, kepada siapakah harus aku berbakti?” Jawab baginda; “Berbaktilah kepada ibu bapamu.“ Kata lelaki itu lagi; “Ibu bapaku sudah tiada lagi.“ Sabda Nabi SAW; “Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu, ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak ke atas dirimu.“
Tuesday, June 26, 2012
Cara Meningkatkan Komunikasi dengan Anak Autisme
1. Meletakkan harapan yang tinggi.
Letaklah harapan yang anak - anak ini akan memberi respon kepada soalan atau arahan anda. Jangalah anda membuat anggapan bahawa atau setkan dalam minda anda bahawa mereka tidak akan memberi respon hanya kerana mereka Autisma dan kurang upaya. Anda perlu ingat bahawa anak - anak Autisma iniperlukan lebih masa untuk memahami arahan atau soalan anda. Oleh itu bantulah anak ini memahami anda dan jangan berhenti untuk meletakkan harapan yang positif kepada mereka.
2. Gunakan Pendekatan Positif
Tumpukan kepada tingkah laku yang sepatutnya. Sekiranya anda melihat tingkah laku yang diingini, berikan peneguhan positif kepada mereka. Peneguhan tersebut boleh jadi peneguhan fizikal seperti memberikan tepukan, peneguhan makanan atau peneguhan mainan. Peneguhan mestilah perkara yang disukainya bagi menggalakkan mereka melakukan tingkah laku yang diigini.
Abaikan tingkah laku yang tidak sepatutnya. Bagaimanapun, tingkahlaku yang boleh mencederakan diri dan orang lain memerlukan pendekatan lain. Namun biasanya tingkah laku yang sepatutnya dimulakan dengan pengabaian.
Pastikan arahan anda jelas dan tepat. Contohnya adalah lebih tepat "Ikram, duduk atas kerusi" berbanding "duduk" atau "jangan berdiri" . Berikan mereka peluang sekiranya mereka melakukan kesilapan.
3.Beri Peluang untuk Memberi Respon dan Pastikan Anda Mendapat Respon.
Kebanyakkan kanak - kanak Autisma mengalami masalah memproses maklumat yang didengar atau dilihatnya dan mereka memerlukan masa untuk memahami apa yang diberitahu dan menentukan respon sepatutnya. Oleh itu berikan mereka masa untuk merespon arahan anda (lebih kurang 10 saat). Bantulah mereka dalam memberi respon kepada anda. Contohnya;
Anda: Ikmal mahu makan ?
Ikmal: ..............
Anda: Saya...................(beri peluang Ikmal melengkapkan perkataan anda).
Sekiranya tiada respon juga...
Anda: Saya ma.......(sekiranya dia kelihatan mengangguk).
Sekiranya tiada respon....Bantulah dengan kata "mahu" atau "tidak" dengan isyarat angguk/geleng. Setiap respon yang diberikan perlulah diberi peneguhan walaupun anda terpaksa melengkapkan setiap respon tersebut. Usahlah dibiarkan arahan anda kekal tiada respon. Ini kerana sekiranya anda membiarkan arahan anda "tergantung", kelak kanak - kanak Autisma ini akan mempelajari bahawa tiada respon juga diterima dan menganggap responnya tidak penting. Pastikan anda mendapat respon.
4. Abaikan Pertuturan, vokalisasi, ketawa dan perbuatan yang tidak sepatutunya.
Hanya beri perhatian kepada tingkah laku yang diingini. Ulangi perbuatan diingin dan abaikan perbuatan - perbuatan yang tidak sepatutnya.
5. Bertutur dengan perlahan, jelas dan tepat.
Individu Autisma mungkin mengalami masalah untuk memproses setiap percakapan yang didengarnya. Oleh itu anda perlubertutur dengan perlahan dan jelasbagi membolehkan mereka mendapatkan kebanyakkan kiu verbal anda. Pastikan kanak - kanak itu melihat muka anda bagi memudahkan mereka mempelajari mimik muka. Jangan menggunakan bahasa abstrak sehinggah anda pasti mereka memahaminya. Contonhya jangan menggunakan "Aidil pergi duduk." Sebaiknya anda menggunakan perkataan "Aidil duduk atas kerusi".
Kebanyakkan kanak - kanak Autisme juga tidak memahami perkataan kiasan, sindiran atau peribahasa. Sebalinya mereka memahami makna yang terdapat dalam satu satu ujaran percakapan sahaja (terlalu lurus/konkrit). Sebagai contoh, sekiranya anda mengajar konse warna dengan menunjukkan warna2 pen berbeza, jangan mengatakan "Ini biru" malah lebih baik menggunakan "Ini pen biru". Elakkan juga daripada menanyakan soalan semasa ingin memberikan arahan. Seperti "Ok, kita boleh mula sekarang?" Ini menyebabkan arahan yang ingin disampaikan boleh menjadi satu pertanyaan dan kanak - kanak boleh mengatakan "Tidak". Dalam konteks ini, pertuturan ini adalah diterima dan menyebabkan aktiviti tersebut terpaksa diberhentikan.
6. Gunakan jadual dan kaedah tertentu utk meramal situasi yang akan datang @ perubahan suasana pada persekitaran kanak2 Autisme.
Kanak - kanak Autisme tidak dapat menerima sebarang perubahan dalam perkara rutin harian mereka. Ini kerana kanak - kanak ini tidak berkebolehan unutk memahami dan memberi tumpuan sepenuhnya kepada kiu - kiu sekelililngnya yang menandakan perubahan akan berlaku. Kebanyakkan mereka kan memberi tumpuan kepada sebahagian kecil situasi daripada keseluruhan situasi.
Sebagai contoh, kebanyakkan kita akan memerhatikan keseluruhan keadaan bilik darjah dan dapat melihat sebahagian pelajar bersedia untuk pulang. Kelihatan buku disimpan, kerusi dimasukkan, mendengar guru mengucapkan "selamat pulang". Tetapi murid Autisme tidak dapat memahami keseluruhan ini dan hanya memberi tumpuan pada aktiviti yang dia perlu siapkan. Kanak - kanak Autisme perlu mengetahui akiviti pertama, kedua dan terakhir. Kanak - kanak seperti ini perlu diperingatkan keadaan bila aktiviti akan berubah (contoh, "selepas 5 minit tiba masanya untuk jigsaw puzzle disiman.") dan keadaan bila aktiviti bermula (contoh, apabila lego ni siap, tiba masanya untuk lakukan kira - kira ). Mereka juga perlu diberitahu mengenai perkara yang berkemungkinan atau mengejutkan akan berlaku ( Contoh, Ikran, dalam 5 minit lagi lonceng akan berbunyi. Bunyinya sangat kuat!").
7. Jangan meniggikan suara, merampas, menggertak dengan tiba - tiba.
Meninggikan suara untuk menjadikan satu orang patuh adalah perkara biasa. Namun, kebanyakkan kanak - kanak Autisme adalah sensitif bunyi. Mereka akan mengabaikan permintaan anda. Dan apabila kita tinggikan suara pada mereka, kita juga harus memberikan arahan 4 hinggah 5 kali. Sekiranya begini, kita telah mengajar mereka bahawa percakapan suara tinggi sahaja yang bermakna. Maka mereka hanya patuh apabila kita tinngikan suara kepada mereka.
Untuk mengatasi masalah ini, minta kanak - kanak tersebut melakukan sesuatu satu atau dua kali sahaja. Sekiranya tiada respon, beri bantuan yang sepatutnya. Sebagai contoh, sekiranya anda telah beri arahan sebanyak 2 kali meminta kanak - kanak in duduk dan dia masih lagi berdiri, pegang kedua - dua bahunya sambil mendudukkanya atas kerusi. Sekali kanak - kanak ini duduk katakan padanya "Bagus, duduk". Kanak - kanak Autisme belajar melalui ini.
8. Jangan menerima tingkah - laku yang tidak sepatutnya dalam melepaskan diri melakukan tugasan.
Sekiranya anda memberi arahan kepada kanak - kanak tersebut dan mereka marah, menangis, menjerit, tidak memperdulikan anda, berlalri keluar atau tidak mahu melakukan arahan itu, anda perlu meneruskannya bagi memastikan arahan tadi dilakukan. Tunggu sehinggah ia tenang dan pastikan tugasan tersebut dilakukan.
Berikan kata - kata peneguhan yang boleh meningkatkan kembali keupayaannya melakukan kerja. Seperti, "saya tahu awak tidak suka nak buat tapi kalau siap nanti boleh main kereta mainan ni (atau benda/perkara lain yang disukainya)". Tingkah laku ini adalah paling sukar dikawal tetapi apabila anda dapat melakukannya maka tingkah laku tidak baik ini akan dapat dihapuskan sutu hari nanti walaupun memakan masa.
9. Jangan membenarkan terikat dengan rutin atau perkara yang telah ditetapkan.
Seperti yang dimaklumi, kanak - kanak Autisme tidak suka kepada perubahan dalam rutinnya. Oleh itu, memberhentikan kanak - kanak ini daripada rutinnya akan membuatkan dia marah dan melakukan tingkah laku tidak sepatutnya. Bagaimanapun membiarkan membenarkan mereka melakukan rutinnya selepas tingkah laku tersebut boleh menyebabkan mereka mempelajari tingkah laku ini diterima dalam situasi ini. Dan perkara ini adalah sesuatu yang tidak baik. Teruskan memberhentikan rutinnya. Tingkah laku tidak baik akan berkurangan. Bersabar dan abaikan tingkah laku tersebut sekurang - kurangnya 3 minggu.
10. Kukuhkan, teguhkan dan wujudkan suasana "pembelajaran berprotokol".
Harus ingat bahawan individu Autisma menghadai masalah dalam menentukan sesuatu yang penting. Selalunya mereka memberi tumpuan kepada sesuatu yang tidak sepatutnya dalam pertuturan atau perbuatan kita atau benda yang menarik minatnya dari segi perbuatan dan sensorinya.
Dalam mengajar kanak-kanak Autisme secara efektif, kita harus mendapatkan perhatiaannya. Ini bermakna mereka perlu berada pada satu sudut dalam bilik, duduk dengan baik, dan lihat pada muka anda (eye contact). Tangan mereka juga tidak menepok - nepok meja, melambai - lambai, menggosok - gosok badan atau bermain dengan sesuatu. Tangan mereka adalah bersedia unutk melakukan sebarang aktiviti. Inilah yang dinamakan "pembelajaran protokol".
PEMBELAJARAN BERPROTOKOL
1. Beri Arahan: "duduk atas kerusi". Jika masih berdiri, bantu mereka untuk duduk dan pujinya "bagus duduk'.
2. Beri Arahan : "Tangan atas meja". Sekiranya kanak2 tersebut masih tidak melakukannya, bantu mereka dengan meletakkan tangannya di ataseja dan beri pujian "bagus tangan di sini" atau "bagus, ikut arahan".
3. Beri Arahan : "Lihat muka saya". Sekiranya kanak - kanak tersebut tidak melihat muka anda, tunggu respon atau beri mereka masa dan apabila mereka melihat mata anda dan hanya beberapa saat, beri pujian "Bagus lihat saya" dan berikan sedikit ganjaran. Atau boleh memegang barang/makanan yang diingininya berhampiran dengan mata anda untuk menggalakkan kontak mata.
Pastikan anda memperolehi ketiga - tiga perkara tersebut sebelum memberikan arahan, aktiviti atau memberi ganjaran. Ini memberi peluang kepada kanak - kanak tersebut unutk bersedia mempelajari sesuatu.
5 Questions to Ask Your Child’s Teacher Before School Ends
1. What can I work on with my child this summer? Please give me at least three goals that we can work on at home.
Consistency is very important for your child. Help him by continuing to practice learned skills. While summer is a great time for your child to relax and disconnect from the demands of school, you don’t want your child to lose skills that his teacher worked so hard on teaching! Generalization (or the practice of performing the same skill in different environments) can be a huge challenge for your child. For example, he may have learned to write his name in school, but cannot do that at home. What a perfect time to help your child practice skills in a different environment! Use summer time to you and your child’s advantage. Practice school goals at home.
2. Can you please give me some worksheets so I can reinforce skills that he has learned?
Ask your teacher if she has any materials that you can use at home. Some teachers have to get rid of old text- and workbooks to make room for new series. Maybe she could give you some that she was going to throw away. Many teachers would love children to practice skills that they have already learned. Your child’s teacher may be happy to make some copies of worksheets and activities. It never hurts to ask. If the teacher has reached her photocopy limit, maybe you can offer to make copies.
3. Can you give my phone number to any parents of children my child befriended in his class? I would love to set up some play-dates.
Many parents are nervous to set up play dates for their children with Autism. The parents of your child’s classmates may very likely feel the same way! Make it known that you would love to help your child make friends. Give out your phone number and email address, ask for phone numbers, set up play dates, and invite the other children’s parents over, too. Remember, it takes a village to raise a child with Autism, and your child’s friends are all in the same boat.
4. What kind of behavior system do you use in class? I would love to continue using that system at home.
Be sure to ask your child’s teacher about behavior management. Why reinvent the wheel? If a behavior system is working for your child at school, try using it at home also. You may need to make some changes to the system, but it is better than not trying. For example, maybe his teacher uses a green, yellow, and red traffic light system. When your child gets to red, he loses a privilege. If your child is familiar with a behavior program and it works, it may just work at home too. However, if it does not work, don’t be discouraged. Remember that generalization can be a challenge for your child. He may be successful with something in one place but may have challenges in another. Keep trying though. With patience and practice, your child will probably succeed.
5. Can you recommend some good summer programs that my child may enjoy?
Teachers are a wonderful resource. However, the end of the school year is a hectic time and they may forget to tell you everything they know! So, ask! Many summer camps contact schools to notify them of their programs. Perhaps your child’s teacher can tell you about camp programs that other students are attending. Some teachers cannot recommend programs because the public school system may not permit it. However, you can always ask, “What camp are other children in my son’s class going to?”
Remember to ask people for support and help. Your child’s teacher loves children, is a teacher for a reason, and wants to help create successful experiences for you and your child. All you need to do is ask!
If you are a teacher, and you have other ideas to add to this article, please comment below.
Sumber: Jennifer Lingle, M.Ed.
Monday, June 25, 2012
Guru pendamping murid autisma
MENURUT Pengerusi Nasom, Teh Beng Choon, sistem di sekolah biasa yang menggunakan pembelajaran secara berkumpulan menyebabkan kanak-kanak autisme tidak berupaya menguasai kemahiran asas sosial.
“Kanak-kanak ini memerlukan perhatian lebih berbanding murid normal disebabkan kekurangan dialami dalam memahami setiap perkara dipelajari.
“Masa diambil untuk mengenali sesuatu perkara juga agak lama dan perlu diterangkan secara berulang kali kepada mereka agar lebih jelas dengan maksud perkataan terbabit,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Damansara Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini.
Teh berkata, kekurangan pendedahan mengenai autisme dan kaedah serta pendekatan mengajar kanak-kanak autisme menyebabkan guru hanya mengajar mengikut pengalaman dan mengikut logik tanpa mengetahui sama ada cara digunakan itu betul atau salah.
Oleh itu katanya, Nasom mewujudkan satu program integrasi bagi membantu kanak-kanak autisme secara menyeluruh di mana, seorang guru pendamping disediakan untuk memantau dua pelajar autisme di sekolah biasa.
“Dengan kehadiran guru pendamping sekurang-kurangnya dapat memberikan pengawasan kepada pelajar autisme dalam menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran."
“Kanak-kanak ini akan lebih fokus dan berada dalam keadaan terkawal kerana dalam pengawasan tanpa mengganggu pelajar lain,” katanya.
Hingga kini, terdapat 30 guru pendamping disediakan Nasom membantu lebih kurang 70 kanak-kanak autisme menyesuaikan diri dengan persekitaran persekolahan biasa.
Namun, bilangan guru yang sedikit ini memberikan banyak tekanan kepada Nasom dalam mengendalikan kaedah pembelajaran sepatutnya bagi membantu kanak-kanak autisme ini.
“Kami memiliki bilangan kanak-kanak autisme melebihi jumlah guru pendamping dan hanya segelintir mampu diberi perhatian sewajarnya.
“Tetapi ini tidak bermakna masalah ini dipandang sepi begitu saja kerana kami sedang berusaha memastikan jumlah guru berkelayakan bertambah,” katanya.
Bagi memastikan bilangan guru pendidikan khas kanak-kanak istimewa ini bertambah, Nasom mengendalikan program diploma bidang autisme untuk melatih mereka yang berminat.
Bagaimanapun terdapat syarat perlu dipenuhi mereka yang ingin mengikuti pengajian diploma terbabit iaitu mereka dikehendaki bekerja dengan Nasom selama tiga bulan sebelum membuat keputusan meneruskan pengajian ataupun tidak.
“Dengan ini pelatih baru dapat menimba pengalaman mengendalikan kanak-kanak autisme, mendapat biasiswa penuh daripada Nasom dan pada masa sama memperoleh pendapatan daripada khidmat yang dilakukan.
“Kini terdapat dua kumpulan perintis guru berkelayakan mengendalikan kanak-kanak autisme berjaya dikeluarkan Nasom tetapi masih belum dapat memenuhi permintaan sepatutnya. Kami berharap lebih ramai pihak akan membuka mata mengenai perkara ini,” katanya.
Kanak-kanak autisme perlu didedahkan kepada kehidupan dan pergaulan normal bukan bertindak menyisihkan mereka di suatu tempat terasing.
Disebabkan itulah antara cara terbaik merawat kanak-kanak istimewa ini dengan membiarkan mereka bergaul dengan rakan sebaya yang normal sejak awal terutama di sekolah.
“Sekurang-kurangnya mereka belajar berdikari dan mendapat sokongan rakan dalam mengatasi permasalahan sosial yang dihadapi tetapi tetap dengan pengawasan guru pendamping berkelayakan.
“Ini dapat membantu menyediakan mereka untuk masa depan lebih cerah,” katanya.
Tidak dinafikan, ibu bapa berhadapan cabaran sama berat kerana kos diperlukan untuk merawat kanak-kanak autisme adalah amat tinggi dan tidak ramai daripada mereka berkemampuan.
Ada ibu bapa kecewa selepas gagal ‘mengubah’ anak mereka dan membiarkan kanak-kanak itu membesar tanpa pendidikan sewajarnya.
“Kanak-kanak autisme bukan golongan berisiko atau tidak pintar, cuma guru dan ibu bapa tidak tahu cara mendekati mereka.
“Oleh kerana mereka ada masalah perlakuan, pemikiran dan tidak pandai bersosial, perkembangan kanak-kanak autisme lebih perlahan daripada kanak-kanak normal.
“Bagaimanapun melalui pendidikan betul, individu autisme boleh belajar di sekolah biasa dan berjaya dalam pelajaran. Malangnya kurang pengetahuan ibu bapa dan guru menyebabkan ramai kanak-kanak autisme membesar di bawah paras kemampuan,” katanya.
Kekurangan kesedaran mengenai autisme turut menyebabkan ibu bapa menyembunyikan hakikat bahawa anak mereka menghadapinya.
Keadaan ini mengakibatkan anak istimewa ini tidak mendapat rawatan serta terapi diperlukan bagi menyediakan mereka untuk masa hadapan.
“Jangan beranggapan autisme tidak boleh dirawat kerana jika ia dimulakan sejak awal banyak perubahan boleh dilihat terhadap perkembangan kanak-kanak itu."
“Mereka boleh berdikari dan mampu bekerja untuk pendapatan diri dan keluarga tetapi masih tetap dengan pengawasan,” katanya.
Selain itu, katanya sempena Bulan Autisme yang disambut pada April depan, Nasom turut menganjurkan program Autism Walk: Take the Step Forward, Support The Cause pada Sabtu, 2 April, jam 8 pagi.
“Kanak-kanak ini memerlukan perhatian lebih berbanding murid normal disebabkan kekurangan dialami dalam memahami setiap perkara dipelajari.
“Masa diambil untuk mengenali sesuatu perkara juga agak lama dan perlu diterangkan secara berulang kali kepada mereka agar lebih jelas dengan maksud perkataan terbabit,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Damansara Utama, Petaling Jaya, baru-baru ini.
Teh berkata, kekurangan pendedahan mengenai autisme dan kaedah serta pendekatan mengajar kanak-kanak autisme menyebabkan guru hanya mengajar mengikut pengalaman dan mengikut logik tanpa mengetahui sama ada cara digunakan itu betul atau salah.
Oleh itu katanya, Nasom mewujudkan satu program integrasi bagi membantu kanak-kanak autisme secara menyeluruh di mana, seorang guru pendamping disediakan untuk memantau dua pelajar autisme di sekolah biasa.
“Dengan kehadiran guru pendamping sekurang-kurangnya dapat memberikan pengawasan kepada pelajar autisme dalam menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran."
“Kanak-kanak ini akan lebih fokus dan berada dalam keadaan terkawal kerana dalam pengawasan tanpa mengganggu pelajar lain,” katanya.
Hingga kini, terdapat 30 guru pendamping disediakan Nasom membantu lebih kurang 70 kanak-kanak autisme menyesuaikan diri dengan persekitaran persekolahan biasa.
Namun, bilangan guru yang sedikit ini memberikan banyak tekanan kepada Nasom dalam mengendalikan kaedah pembelajaran sepatutnya bagi membantu kanak-kanak autisme ini.
“Kami memiliki bilangan kanak-kanak autisme melebihi jumlah guru pendamping dan hanya segelintir mampu diberi perhatian sewajarnya.
“Tetapi ini tidak bermakna masalah ini dipandang sepi begitu saja kerana kami sedang berusaha memastikan jumlah guru berkelayakan bertambah,” katanya.
Bagi memastikan bilangan guru pendidikan khas kanak-kanak istimewa ini bertambah, Nasom mengendalikan program diploma bidang autisme untuk melatih mereka yang berminat.
Bagaimanapun terdapat syarat perlu dipenuhi mereka yang ingin mengikuti pengajian diploma terbabit iaitu mereka dikehendaki bekerja dengan Nasom selama tiga bulan sebelum membuat keputusan meneruskan pengajian ataupun tidak.
“Dengan ini pelatih baru dapat menimba pengalaman mengendalikan kanak-kanak autisme, mendapat biasiswa penuh daripada Nasom dan pada masa sama memperoleh pendapatan daripada khidmat yang dilakukan.
“Kini terdapat dua kumpulan perintis guru berkelayakan mengendalikan kanak-kanak autisme berjaya dikeluarkan Nasom tetapi masih belum dapat memenuhi permintaan sepatutnya. Kami berharap lebih ramai pihak akan membuka mata mengenai perkara ini,” katanya.
Kanak-kanak autisme perlu didedahkan kepada kehidupan dan pergaulan normal bukan bertindak menyisihkan mereka di suatu tempat terasing.
Disebabkan itulah antara cara terbaik merawat kanak-kanak istimewa ini dengan membiarkan mereka bergaul dengan rakan sebaya yang normal sejak awal terutama di sekolah.
“Sekurang-kurangnya mereka belajar berdikari dan mendapat sokongan rakan dalam mengatasi permasalahan sosial yang dihadapi tetapi tetap dengan pengawasan guru pendamping berkelayakan.
“Ini dapat membantu menyediakan mereka untuk masa depan lebih cerah,” katanya.
Tidak dinafikan, ibu bapa berhadapan cabaran sama berat kerana kos diperlukan untuk merawat kanak-kanak autisme adalah amat tinggi dan tidak ramai daripada mereka berkemampuan.
Ada ibu bapa kecewa selepas gagal ‘mengubah’ anak mereka dan membiarkan kanak-kanak itu membesar tanpa pendidikan sewajarnya.
“Kanak-kanak autisme bukan golongan berisiko atau tidak pintar, cuma guru dan ibu bapa tidak tahu cara mendekati mereka.
“Oleh kerana mereka ada masalah perlakuan, pemikiran dan tidak pandai bersosial, perkembangan kanak-kanak autisme lebih perlahan daripada kanak-kanak normal.
“Bagaimanapun melalui pendidikan betul, individu autisme boleh belajar di sekolah biasa dan berjaya dalam pelajaran. Malangnya kurang pengetahuan ibu bapa dan guru menyebabkan ramai kanak-kanak autisme membesar di bawah paras kemampuan,” katanya.
Kekurangan kesedaran mengenai autisme turut menyebabkan ibu bapa menyembunyikan hakikat bahawa anak mereka menghadapinya.
Keadaan ini mengakibatkan anak istimewa ini tidak mendapat rawatan serta terapi diperlukan bagi menyediakan mereka untuk masa hadapan.
“Jangan beranggapan autisme tidak boleh dirawat kerana jika ia dimulakan sejak awal banyak perubahan boleh dilihat terhadap perkembangan kanak-kanak itu."
“Mereka boleh berdikari dan mampu bekerja untuk pendapatan diri dan keluarga tetapi masih tetap dengan pengawasan,” katanya.
Selain itu, katanya sempena Bulan Autisme yang disambut pada April depan, Nasom turut menganjurkan program Autism Walk: Take the Step Forward, Support The Cause pada Sabtu, 2 April, jam 8 pagi.
20 Tip Mendidik Anak Cemerlang
Berikut adalah tips oleh Robert D. Ramsey yang boleh kita jadikan panduan dalam menjadikan anak2 kita antara yang outstanding berbanding rakan sebayanya. Bagi yang belum ada anak, atau dalam proses untuk mengadakan anak, masih jugak boleh baca … ;)
Selamat Mencuba !
1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik
bila anak kita dipanggil dengan nama yang tak baik, atau nama dah baik tapi bagi pulak gelaran yang tak baik, itu akan menyebabkan anak jadi malu dan rendah diri. Dalam Islam pun sangat digalakkan kita beri nama yang elok untuk anak2.
2. Berikan anak anda pelukan setiap hari
ada kajian yang menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk. Bila kita peluk anak kita setiap hari, dia akan tahu serta dapat merasa yang kita sayangkan dia. Dia tahu kita akan jadi penyokong dia yang paling kuat. Dia akan sedar bahawa kita sentiasa ada jika dia kurang berjaya. Emosi dia akan terbela.
3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang
pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran. Memang la ada masa kita perlu marah tapi janganlah buat muka marah sampai kawan tu takut nak dekat dgn kita langsung. Kesian kat budak tuh. Namanya pun budak…
4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan
Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya. Bila tiap kali kita appreciate dia, dia akan rasa nak buat lagi dan nak buat lebih baik lagi. Ini la namanya motivasi…
5. Jangan harapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan
mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap. Sebenarnya mereka akan belajar lebih banyak lagi dari kesilapan yang mereka lakukan.
6. Bila berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga
Bila ada masalah eloklah kita selesaikan masalah keluarga yang terdahulu. Kerana, seseorang tu akan lebih tenang kalau takde masalah keluarga. Anak2 perlu diberi keutamaan kerana mereka sedang membesar dan proses ini akan terus berlalu dan tak akan kembali jadi janganlah cemarkan keperibadian mereka dengan sikap mementingkan diri kita.
7. Dalam usaha mendidik anak-anak, janganlah mengeluh
Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka sebagai beban. Ini akan menyebabkan mereka menjauhi kita. Kalau kita tak mau sunyi di hari tua, janganlah sunyikan mereka pada usia muda mereka.
8. Dengarlah cerita anak anda
kerana cerita itu mungkin tak akan dapat anda dengari lagi pada masa2 akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap. Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap.
9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya
ada masa2nya mereka akan gundah gulana. Ada masa mungkin diorg berselisih dgn kawan. Ada masa mungkin dia dah tercederakan jiran. Jadi, kita bantulah sedaya kita supaya mereka tidak rasa sendirian dalam menyelesaikan masalah yang bagi kita kecik tapi tu mungkin masalah mega bg diorg.
10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri
mereka akan menirunya. Jgn kita sendiri kelam kabut bila ada yang menimpa. Jgn kita tunjuk yang kita gelabah. Be cool!! Setiap masalah yang telah Tuhan takdirkan pada kita ada penyelesaiannya. Jadi, jangan cepat gabra.
11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya
sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain.
12. Ajar & didik lah mereka, walaupun berulang kali
ada sesetengah budak kena banyak kali ajar dan tegur, baru dia faham. Elakkan daripada memarahi mereka, sebab kalau marah nanti terbantut pulak proses pembelajaran dia.
13. Luangkan masa bersama anak anda di luar rumah
peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka . Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.
14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak
mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka, maka kita jadilah pendengar setia mereka.
15. Hargailah permainan kesayangan anak anda
mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.
16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam
biasakan ajar dia salam kita sebelum lena. Cium dahi diorg esp mak nya..mcm cerita omputeh kan selalu dia gi bilik tidur anak n selimutkan diorg.
17. Terimalah hakikat yang kadangkala kita bukanlah ibubapa yang sempurna
ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa. Ada masa anak kata abah ni garangla.. tu sebenarnya dia menegur. So, ubahlah. Jgn jadi too perfectionist pada anak2. Nanti mereka merasa rendah diri.
18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah
anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga. Dan mereka juga akan terasa kurang kasih sayang bila kita mengadap benda lain. Kalau anak2 dah sekolah, biasakan tolong mereka siapkan kerja rumah, atau kita sendiri bg latihan dan perati setiap hari peralihan dia belajar dari satu topik ke topik. Bantu dia belajar lebih dari yg cikgu dia ajar.
19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka
tetapi kadangkala cuma untuk “sound effect”nya sahaja, bukan ada apa2 pun. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri. Hoo… seram, tapi ada betulnya. Buatlah sesuatu supaya mereka tak menjauh diri dari kita. Semoga kita tidak sunyi dihari tua nanti.
20. Anak-anak juga mempunyai perasaan seperti anda
hargailah perasaan mereka supaya mereka juga menghargai dan memahami perasaan kita. Sama2 la kita berdoa agar anak2 menjadi penyejuk mata dalam kehidupan kita dan sebagai penenang hati di dunia dan akhirat kelak. InsyaAllah.
“Wahai Tuhan ku, aku tak layak ke Syurga Mu …namun tak pula aku sanggup ke Neraka Mu…. kami lah hamba yang mengharap belas dari Mu … ”
“Ya Allah jadikan lah kami hamba2 Mu yang bertaqwa…. ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, serta dosa semua umat2 Islam yang masih hidup mahupun yang telah mati”
Presiden baru Mesir.
ALLAH, bersyukur kepadaMU ya ALLAH...TAKBIR!!...akhirny
DR. Muhammad Mursi diumumkan sebagai presiden baru Mesir...
Malam ini, SPR Mesir Mengesahkan kemenangan Dr Muhammad Mursi dari FJP (calon ikhwan Muslimin ) . Kemenangan ikhwan Muslim memberi sinar baru perjuangan Islam, kemenangan ini juga memberi sinar kepada Palestine, bumi umat Islam yang di jajah sekian lama.
Namun ia baru permulaan, banyak lagi cabaran dan harapan yang bukan sahaja mereka, juga tanggungjawab kita untuk memastikan Islam yang memberi keadilan untuk semua Menang.
Mari sahabat sujud syukur, sungguh terasa untuk mengalir air mata
~ALHAMDULILLAH...~ALLAHURA
sebak bila terkenangkan perjuangan Ikhwanul Muslimin sejak zaman as-syahid HAsan AL-Banna...akhirnya ENGKAU berikan ganjaran setimpal atas kesabaran pejuang agamaMU YA ALLAH..sebaknya rasa...~~ALHAMDULILLAH..~
Sumber: I-Khalifafoto.com
"I have been given the authority over you, but I am not the best of you. If I do well, help me; and if I do wrong, set me right. Obey me so long as I obey Allah and His Messenger, but if I disobey Allah or His Messenger, you owe me no obedience." The first words of Egypt's new president Dr. Mursi, are the same first words when Abu Bakr (may Allah be pleased with him) became the Khalifah. O Allah, give him & us sincerity, turn his words & ours into action, and grant all our countries righteous leaders!
Saturday, June 23, 2012
Murid Khas VS Murid Normal
TERBUKTI! Jika murid2 pendidikan khas diberi peluang, mereka mampu bersaing dgn murid normal dlm kejohanan olahraga sekolah sbg sebuah RUMAH SUKAN.
BUKTI!
Pencapaian murid sekolah teman pada 23 Jun 2012
Jumlah Pingat : 3 EMAS 4 PERAK 4 GANGSA
Kawad Perbarisan: TEMPAT ke-2
Anugerah: OLAHRAGAWAN LELAKI KELAS 3
ACARA
100m - Emas dan Gangsa
200m - Perak
Lompat Jauh - Emas dan Perak
Lontar Peluru - Perak
4x100m - Perak dan Gangsa
Merentas Desa - Emas dan Gangsa
Tarik Tali: Mampu 2 kali menewaskan rumah sukan lain.
Mungkin... sekolah kami SATU-SATUnya sekolah yg mempunyai kelas pendidikan yang BERTANDING dgn murid normal dlm acara sukan di Malaysia.
Latar Belakang Penyertaan
Percubaan pertama murid khas bertanding dengan murid normal telah dilakukan pada tahun 2010. Pencapaian tidak menghampakan berhasil memperolehi 2 Emas 2 Perak dan 1 Gangsa. Diikuti penyertaan pada tahun 2011 di mana memperolehi 1 Emas 1 Perak dan 2 Gangsa. Pada tahun 2012, prestasi murid khas terus meningkat seperti yg dinyatakan di atas.
Cadangan penyertaan telah dinyatakan pada setiausaha sukan pada 2009 berdasarkan kemampuan semasa murid2 khas dalam penyertaan mereka dalam kejohanan olahraga pendidikan khas peringkat daerah kinta memperolehi 11 Emas drp 12 Emas yg dipertandingkan dlm kejohanan tersebut.
Dipanjangkan dalam mesyuarat panitia pendidikan khas. Dipersetujui oleh pihak pentadbir sekolah.
Penyertaan murid khas bertujuan untuk mewujudkan perasaan bahawa diri mereka adalah sebahagian drp warga sekolah dan tidak merasakan diri mereka disisihkan disamping ada semangat kesukanan yang tinggi untuk bersaing dengan murid2 normal. Keyakinan diri akan subur untuk hidup bermasyarakat dikalangan murid2 pendidikan khas.
KOMEN RAKAN FB
· · Share
Pak Yoep Tkasih. Jangan sisihkan mereka...jadikan mereka sebahagian drp warga sekolah dgn melibatkan diri mereka dlm pelbagai aktiviti sekolah. Moga tiada wujud perasaan rendah diri dikalangan mereka.
4 hours ago · · 2
Faizah Abdullah yup...mereka pun mampu bersaing sama dengan murid2 lain...mgkin lbh dr itu..
4 hours ago · · 2
Nur Haiz Tahniah pada Pak Yoep dan guru2 pend.khas yang terlibat atas usaha keras dan semangat yang tak pernah luntur mendidik mereka. :)
4 hours ago · · 1
Friday, June 22, 2012
Sekolah Khas Autisme di Malaysia
Rosmah Mansor bersama kanak-kanak pesakit Autisme di Rumah Persatuan Autisme Kebangsaan Malaysia (Nasom) di Kuala Lumpur, semalam. |
Beliau berkata, Malaysia boleh mengambil contoh pusat pemulihan autistik di Ivymount, Rockville, Amerika Syarikat (AS) yang merupakan sebuah pusat pendidikan khas khusus memberi pengajaran menerusi bidang muzik.
''Sewaktu saya mengikuti lawatan di sana pada 2010, saya mendapati kanak-kanak autistik di pusat tersebut berkeupayaan dan lebih mudah memahami selain mampu berinteraksi dengan baik menerusi muzik, nyanyian serta tarian.
''Sehubungan itu, jika kanak-kanak autistik ini mempunyai kemahiran dalam sesuatu bidang, kita seharusnya membantu mengenal pasti dan mengembangkan minat dan bakat tersebut agar masa depan mereka terbela,'' katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucapan penyerahan majlis sumbangan Rock Melon kepada Persatuan Autisme Kebangsaan Malaysia (Nasom) di sini hari ini.
Rosmah yang juga Penaung Permata Negara berkata, beliau bersedia membuka jalan bagi mewujudkan sekolah seumpama itu di samping menyarankan agar Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dapat mengendalikan sekolah tersebut.
Beliau seterusnya menasihati para ibu bapa yang mempunyai anak-anak menghidap autisme supaya tidak menyesali kekurangan anak-anak mereka, sebaliknya membimbing dan membantu mengembangkan minat serta bakat anak-anak tersebut.
''Barangkali bakat tersebut dapat dijadikan sumber mata pencarian apabila mereka dewasa kelak. Jika muzik adalah minatnya, berikan instrumen yang digemarinya, jika melukis adalah kebolehannya maka sediakan kelengkapan secukupnya.
''Semakin lewat anak ini diberikan perhatian sewajarnya, semakin sukar untuk mengatasi masalah kalangan mereka. Kerana itu ibu bapa perlu mengesan simptom ini lebih awal agar anak-anak ini dapat dihantar ke sekolah khas lebih awal,'' katanya.
Di Malaysia, dianggarkan satu daripada 600 kanak-kanak adalah pengidap autistik, statistik terkini juga menunjukkan kira-kira 47,000 daripada jumlah penduduk negara adalah penghidap autisme dan daripada jumlah itu empat atau lima orang bagi 10,000 pesakit mengalami autisme tulen.
Sumber: utusan.com.my
5 Steps to Take When Your Child is Diagnosed With Autism
The Centers for Disease Control and Prevention recently reported that 1 in 88 children have an autism spectrum disorder
(ASD). The new numbers (compared with the previous statistics of 1 in
110) are enough to send every parent into hovering mode, scrutinizing
every move their child makes. While it's important to know the signs and symptoms of ASD, it's vital that each parent knows what to do in those first days and weeks that follow the diagnosis of their child.
It is terrifying for a parent to learn of the diagnosis of their child. Even if you have sensed that something is off with your child, the reality of a diagnosis will still hit hard. Be prepared to care for yourself and your child. It can make a world of difference in both of your lives.
Sumber: http://parentingsquad.com
1. Love Your Child
Remember that your child is still the same child you love, and you are her parent, the person who is most important in her life. You may be dealing with an array of emotions from sadness and anger to guilt and frustration. But you are her advocate, the person who will ensure she receives the best start in life and the best chance at a successful future. Focus on her, love her, and you will see improvements in her skills. They may be small to some, but for her and you, they are grand achievements.2. Find Support
Raising a child with any special need is an emotional rollercoaster. You will be facing many challenges and obstacles as the advocate for your child. But you aren't alone. Support groups are available both locally and online to connect families of children with autism. Being able to talk openly and honestly with other parents whom understand you, your child, and your struggles can be a great help in the battle against the depression and anxiety that can come along with parenting a child with autism.3. Learn What Your Insurance Will Cover
Each family's health insurance coverage is different. Before you jump into any therapeutic programs for your child, make sure you talk with your health insurance provider about what services are covered. In addition to your major medical plan, states offer varying levels of coverage that could turn out to be beneficial for you and your family. Be aware that you may have a battle ahead of you when it comes to getting your child the care she needs and deserves.4. Find an Early Intervention Program
Early intervention in autism usually begins before age three. But no matter what age your child is at the time of her diagnosis, it is important to begin therapies as soon as possible. Depending on your state, there are a variety of resources available to you to ensure your child receives the best education and care possible.5. Learn as Much as You Can
Education really is power. Autism Speaks offers a wealth of up-to-date information on autism and how to best advocate for your child. When you know what challenges you and your child are facing, you are better able to deal with and overcome those obstacles. Make sure anyone who is a caregiver to your child learns about ASD and any changes to your child's daily life that are taking place.It is terrifying for a parent to learn of the diagnosis of their child. Even if you have sensed that something is off with your child, the reality of a diagnosis will still hit hard. Be prepared to care for yourself and your child. It can make a world of difference in both of your lives.
Sumber: http://parentingsquad.com
Adakah HALAL makanan kita?
Makanan ‘E-Codes’, HALAL di Malaysia
Aspek ini penting dalam mendidik anak2 terutama anak2 autisma. Pemakanan yang tidak sesuai akan mempengaruhi pembentukan anak2 autisma ke arah yang lebih baik untuk pulih. Artikel berikut boleh membantu.

Bahan campuran makanan yang dikatakan dari lemak babi ber kod ‘E’, pernah menjadi isu pada tahun 2007 yang lalu. Ianya bermula dari tersebarnya email yang kononnya dari Dr. M. Anjad Khan iaitu rakan kepada Syeikh Sahib, seorang pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis yang membuat kajian keatas bahan campuran makanan ber kod ‘E’ itu. Kepada sesiapa yang belum pernah membaca email tersebut, korang boleh baca di sini...
Baru-baru ini, cerita mengenai bahan campuran makanan ‘E-Codes‘ ini sekali lagi tersebar dan menjadi salah satu isu dinegara kita. Ini bermakna sudah lebih kurang 3 tahun, kes mengenai kandungan campuran makanan bertanda ‘E -Code‘ masih menjadi tanda tanya kepada kita sebagai seorang pengguna. Malah ada yang menuding jari mempertikaikan tugas JAKIM dan tidak kurang juga yang mempertikaikan status negara kita sebagai Negara Islam. Dibawah ini terdapat senarai ‘E-Codes‘ yang dikatakan mempunyai campuran lemak babi.
Menurut pihak JAKIM mengenai kod-kod E seperti yang disenaraikan, merupakan kod-kod yang digunakan di Europe.
Ia terdiri daripada emulsifier, bahan pengawet, pewarna dan lain-lain.
Ia boleh dibahagikan kepada dua. Satu kumpulan diketegorikan sebagai
tidak kritikal dan sebahagian dikelompokkan sebagai kritikal.
bahan-bahan yang tidak kritikal merupakan dari sumber chemical dan
tumbuh-tumbuhan. contonya adalah seperti berikut:
Manakala dibawah ini pula, adalah jawapan dari pihak UKM mengenai isu ini pada 9 Dec 2009.
Selain isu ‘E-Codes‘, 360 juga telah merungkai isu
barangan yang diperbuat dari bulu babi, makanan Cina ‘Bahkuteh’ yang
mempunyai tanda halal, dan kisah peniaga lori bergerak Indonesia
bertudung yang menjual rojak dan air di KL sebenarnya dimiliki oleh
bukan Islam. Lantaran terdapatnya ‘Tokong’ dihadapan rumah Si Peniaga.
Baiklah, melihat bukti-bukti diatas, dapatlah saya menarik nafas lega kerana segala yang diberitahu mengenai ‘E-Codes‘ yang mempunyai lemak babi itu ada percanggahannya. Walaubagaimana pun, jika kita di izinkan Allah S.W.T untuk melanjutkan pelajaran atau melancong ke luar negara, perlulah di ingat mengenai ‘E-Codes‘ ini agar kita tidak termakan makanan yang tak sepatutnya kita makan…
Sumber: www.nuristimewa.com
Aspek ini penting dalam mendidik anak2 terutama anak2 autisma. Pemakanan yang tidak sesuai akan mempengaruhi pembentukan anak2 autisma ke arah yang lebih baik untuk pulih. Artikel berikut boleh membantu.
Bahan campuran makanan yang dikatakan dari lemak babi ber kod ‘E’, pernah menjadi isu pada tahun 2007 yang lalu. Ianya bermula dari tersebarnya email yang kononnya dari Dr. M. Anjad Khan iaitu rakan kepada Syeikh Sahib, seorang pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis yang membuat kajian keatas bahan campuran makanan ber kod ‘E’ itu. Kepada sesiapa yang belum pernah membaca email tersebut, korang boleh baca di sini...
Baru-baru ini, cerita mengenai bahan campuran makanan ‘E-Codes‘ ini sekali lagi tersebar dan menjadi salah satu isu dinegara kita. Ini bermakna sudah lebih kurang 3 tahun, kes mengenai kandungan campuran makanan bertanda ‘E -Code‘ masih menjadi tanda tanya kepada kita sebagai seorang pengguna. Malah ada yang menuding jari mempertikaikan tugas JAKIM dan tidak kurang juga yang mempertikaikan status negara kita sebagai Negara Islam. Dibawah ini terdapat senarai ‘E-Codes‘ yang dikatakan mempunyai campuran lemak babi.
E100, E110, E120, E140, E141, E153, E160, E161, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E300, E301, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E441, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904, E920Walaubagaimana pun, agak menghairankan juga bila makanan ringan yang banyak terdapat dipasaran dikatakan mempunyai campuran lemak babi gara-gara mempunyai bahan campuran salah satu dari kod diatas. Sedangkan makanan ringan tersebut mempunyai logo ‘Halal JAKIM’. Disebabkan rasa ragu mengenai isu ‘E-Codes‘ ini, saya telah mengambil keputusan untuk membuat ‘research’ mengenai ‘E-Codes‘ yang dikatakan mempunyai campuran lemak babi ini. Antara yang saya temui adalah salah satu aduan yang dibuat di laman web Portal E-Halal mengenai email Dr. M. Anjad Khan pada tahun 2007 yang lalu.
Logo Halal JAKIM
Bahan pewarna E100: merupakan dari sumber tumbuhan.Kumpulan yang kedua merupakan bahan-bahan yang kritikal. ia berkemungkinan dari sumber yang tidak halal. ia perlu dikaji sumber asalnya. contohnya adalah seperti berikut:
E110: dari sumber chemical
E120: dari summer serangga
E140: dari sumber tumbuhan
E141: dari sumber tumbuhan Bahan pengawet
E210: benzoic acid dari sumber tumbuhan dan chemical.
E213: calcium benzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E214: Ethyl 4-hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E216: Propyl 4- hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.
E234: Nisin; dari sumber microbe.
E280: Propionic Acid dari sumber chemical.
Bahan pewarna E153: carbon black.. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan EmulsifierBagi produk-produk yang mendapat pengesahan JAKIM dan badan-badan yang diiktiraf bahan-bahan kritikal tersebut akan diperiksa dahulu sebelum disahkan halal. Pihak JAKIM nasihat kepada pengguna islam yang bijak agar memilih makanan yang mendapat pengesahan halal JAKIM atau badan-badan islam yang diikhtiraf.
E422: Lecithin. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E432: polysorbate 20. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E433: polysorbate 80. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E434: polysorbate 40. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E435: polysorbate 60. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E436: polysorbate 65. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E470: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E471: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E472: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E473: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E474: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E475: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E476: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
Manakala dibawah ini pula, adalah jawapan dari pihak UKM mengenai isu ini pada 9 Dec 2009.
Saya dah semak dan didapati tidak semua senarai E-codes itu diperbuat daripada terbitan lemak haiwan/babi. Sebagai orang Islam, tidak tidak boleh mengambil apa-apa maklumat bulat-bulat begitu saja tanpa ditentukan kesahihannya. Kita tidak mahu umat Islam dianggap “bodoh” dan mudah “diomong-omongkan” dengan perkara sebegini.
Sebagai contoh untuk additives dengan kod E100 adalah merujuk kepada curcumin, iaitu pewarna kuning semulajdi yang diambil daripada rizom kunyit (Curcuma longa), E110 adalah pewarna turuan Sunset Yellow FCF, Orange Yellow S, E120 = Cochineal, Carminic acid, Carmines, E140 = Chlorophylls and Chlorophyllins dan banyak lagi yang salah yang tidak ada kena mengena dengan lemak/minyak, apatah lagi lemak babi. Kesimpulannya, umat Islam perlulah berilmu agar kita tak mudah diperdaya dan “dipermainkan” oleh musuh-musuh Islam.
Maksud saya adalah tidak semua bahan tambah (additives) itu diperbuat daripada lemak/minyak dan terbitannya. Untuk menjawab soalan saudari tentang yang mana satu kod E yang mengandungi lemak babi (sepatutnya yang tepat adalah lemak haiwan), eloklah saya jelaskan dengan ringkas disini utk mengelakkan kekeliruan. Sebenarnya bahan tambah yang menjadi kerisauan pengguna Islam ialah bahan tambah dalam kategori pengemulsi (emulsifiers) dengan kod E400-E499. Sistem makanan (termasuk ubat-ubatan) lazimnya terdiri daripada bahan yang larut air (hidrofilik = suka air) dan larut lemak (lipofilik = suka lemak).
Kedua-dua bahan/ramuan ini tidak boleh terlarut campur; seperti yang kita tahu minyak dan air tak bercampur. Agar kedua-duanya boleh bercampur, maka pengemulsi ditambahkan. Ingat semasa membuat kek, kita mencampurkan kuning telur ke dalam adunan tepung/marjerin.
Kenapa? Kuning telur mengandungi pengemulsi semulajadi dipanggil lecithin. Dalam industri makanan, ahli sains telah mensintesis (membuat) pengemulsi sintetik dengan menggabungkan bahan hidrofilik (gula, gliserol) dengan lipofilik (lemak, minyak, asid lemak). Maka terhasillah produk seperti monoasilgliserol (monoacylglycerols, MAG), diasilgliserol (diacylglycerol, DAG) dan terbitan keduanya; ester gula-asid lemak dan ester poligliserol-asid lemak. gliserol dan asid lemak diperolehi daripada pemecahan (hidrolisis) lemak dan minyak.
Lemak dan minyak pula boleh bersumberkan sumber haiwan (lemak babi – lard, lemak lembu – beef tallow, minyak ikan) dan tumbuhan (minyak sayuran seperti sawit, soya, jagung, bunga matahari, kelapa, koko dsb). Kerisauan tentang halal/haram timbul sekiranya lemak haiwan digunakan. Walau bagaimanapun, pilihan sama ada menggunakan minyak/lemak daripada sumber haiwan atau tumbuhan adalah berdasarkan kepada pertimbangan ekonomi dan kebolehdapatan sesuatu sumber tersebut di kawasan tertentu. Di Malaysia, sudah tentulah sumber lemak/minyak itu daripada sawit, ditempat lain mungkin minyak zaitun, soya, lemak lembu atau lemak babi.
Kita janganlah cepat panik apabila dikemukakan berita sedemikian. Benarkan saya menjelasakan sedikit. Umum tahu bahawa haiwan ternakan/buruan digunakan untuk makanan (daging, susu). Tetapi hasil daripada kemajuan sains dan teknologi, bahan buangan seperti lemak serta kolagen (collagen) daripada kulit dan tulang telah digunakan sebagai bahan mula untuk menghasilkan bahan berfungsi seperti pengemulsi (emulsifiers) daripada lemak dan pemekat/penstabil daripada kolagen. Hormon dan enzim dari kelenjar endokrina dan penghadzaman juga boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan teknologi makanan.
Munfaat ini TIDAK TERHAD kepada haiwan babi sahaja, haiwan ternakan lain seperti lembu, kambing, ayam-itik (poultry) dan ikan juga boleh digunakan. Di Malaysia sudah semestinyalah lemak itu diperolehi daripada minyak sawit. Perlu diingat bahawa bahan buangan (lemak, kolagen) tidak digunakan dalam bentuk asalnya tetapi perlu melalui proses pengubahsuaian (modification). Dalam kes ini kolagen dihurai/hidrolisis separa untuk menjadi gelatin; manakala lemak dipecahkan menjadi asid lemak (fatty acids) dan gliserol (glycerol).
Mengikut konsep ISTIHALAH (transformation) yang digunapakai oleh mazhab Maliki dan Hambali, sesuatu bahan baru (produk) itu dianggag suci apabila ciri-cirinya berbeza sama sekali dengan ciri-ciri bahan mula, dengan syarat agen transformasi adalah halal. Dalam hal kolagen dan lemak, agen transformasi adalah asid atau enzim atau kedua-duanya.
Enzim industri pada masa ini dihasilkan daripada mikrob melalui teknik DNA rekombinan (recombinant DNA) dan kejuruteraan genetik (genetic engineering). DiMalaysia , kita adalah penganut mazhab Syafie, dan perkara seumpama ini tak dibenarkan. Sekiranya timbul isu halal/haram sebegini, eloklah kita tanyakan kepada pembekal produk itu sendiri, atau dapatkan pengesahan/kepastian daripada Institut Penyelidikan HalalMalaysia di UPM, Serdang. Sekian dimaklumkan.
Senarai E-codes yang kononnya mengandungi lemak babi didapati tidak benar. Kami termasuk Muslim brothers daripada India dan US dah cuba mencari penulisnya yang kononnya Dr. M Amjad Khan daripada Medical Research Institute (yang mana satu? sbb ada banyak MRI di USA), dan ternyata beliau TIDAK WUJUD. Dingatkan bahawa artikel yang kononnya ditulis oleh beliau adalah PALSU, lebih merupakan satu propaganda pihak tertentu untuk menakut dan memperbodohkan orang Islam.Pihak TV3 juga tidak ketinggalan membuat liputan mengenai isu ‘E-Codes’ ini dalam rancangan ‘360, Episode 49‘ yang telah pun disiarkan pada malam tadi. Untuk mengetahui apa kata pihak JAKIM dalam rancangan 360, korang boleh tengok video dibawah ini… akan dipostkan kemudian
Untuk menentukan sumber apa, kita perlu menyemak dan mendapatkan kepastian/deklarasi daripada pengeluar/pengilang. Cara lain adalah dengan menggunakan kaedah bioteknologi seperti yang dibangunkan oleh Institut Penyelidikan HalalMalaysia di UPM. Oleh yang demikian, saya tak dapat menjawab soalan saudari dengan tepat, kecualilah kita telah pasti bahawa komponen lipofilik sesuatu pengemulsi itu diperolehi daripada minyak tumbuhan..
School of Chemical Sciences and Food Technology
Faculty of Science and Technology
Universiti Kebangsaan Malaysia
mamot@ukm.my
Baiklah, melihat bukti-bukti diatas, dapatlah saya menarik nafas lega kerana segala yang diberitahu mengenai ‘E-Codes‘ yang mempunyai lemak babi itu ada percanggahannya. Walaubagaimana pun, jika kita di izinkan Allah S.W.T untuk melanjutkan pelajaran atau melancong ke luar negara, perlulah di ingat mengenai ‘E-Codes‘ ini agar kita tidak termakan makanan yang tak sepatutnya kita makan…
Sumber: www.nuristimewa.com